Biologia - Matura Marzec 2021, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 15.
Badano czynności mózgu u osób nieumiejących grać na fortepianie oraz u zawodowych pianistów.
Badanym osobom pokazano film przedstawiający ruch naciskanych klawiszy fortepianu. Całkowicie wyciszono przy tym dźwięk filmu. Zaobserwowano, że:
- u osób oglądających film, ale nieumiejących grać na fortepianie, aktywowała się jedynie kora wzrokowa,
- u profesjonalnych pianistów aktywna była zarówno kora wzrokowa, jak i kora słuchowa.
Wyjaśnij, dlaczego u profesjonalnych pianistów podczas opisanego doświadczenia aktywna była także kora słuchowa. W odpowiedzi uwzględnij proces uczenia się.
Rozwiązanie
Zasady oceniania
1 pkt – za poprawne wyjaśnienie, odnoszące się do kształtowania w procesie uczenia się
odruchów warunkowych.
0 pkt – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązania
- Pianiści mieli wykształcone odruchy warunkowe, dzięki czemu rozpoznawali oni melodię po ruchach klawiszy, przez co aktywna była ich kora wzrokowa i słuchowa.
- Pianiści mieli wykształcone łuki odruchów warunkowych, przez co mogli kojarzyć obraz z zapamiętanym dźwiękiem dzięki aktywności obu ośrodków kory – wzrokowego i słuchowego.
Uwaga:
Uznaje się odpowiedzi odnoszące się do obecności połączeń pomiędzy ośrodkami w korze
wzrokowej i słuchowej u pianistów, powstałych w procesie uczenia się np. „Pianiści, dzięki
wcześniejszej nauce, mieli wykształcone połączenia nerwowe między ośrodkami w korze
mózgu, i dlatego kojarzyli oni ruch klawiszy z odpowiednimi dźwiękami”.