Biologia - Matura Maj 2019, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 3.
Fitochrom – niebieskozielone białko – występuje w liściach roślin i jest fotoreceptorem uczestniczącym w wielu reakcjach fizjologicznych wywoływanych przez światło, np. w reakcjach fotoperiodycznych. Kwitnienie roślin krótkiego dnia (RKD) i roślin długiego dnia (RDD) jest związane z działaniem aktywnej formy fitochromu.
Na schemacie przedstawiono mechanizm powstawania dwóch form fitochromu.
3.1. (0–1)
Na podstawie schematu oceń, czy poniższe informacje dotyczące fitochromu są prawdziwe. Zaznacz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
1. | Przekształcanie się form fitochromu pod wpływem światła jest związane ze zmianą struktury przestrzennej jego cząsteczki. | P | F |
2. | W ciemności forma aktywna fitochromu (P730) jest mniej stabilna niż nieaktywna forma (P660). | P | F |
3. | Daleka czerwień powoduje przekształcenie formy aktywnej (P730) w formę nieaktywną (P660). | P | F |
3.2. (0–1)
Na podstawie przedstawionych informacji uzupełnij tabelę dotyczącą zakwitania roślin krótkiego dnia (RKD).
Czas trwania dnia i nocy | Stężenie fitochromu P730 (wysokie / niskie) |
Wpływ danego stężenia P730 na przejście RKD w fazę generatywną | Reakcja fotoperiodyczna RKD |
---|---|---|---|
długa noc, krótki dzień | stymulacja | ||
krótka noc, długi dzień | brak stymulacji |
Rozwiązanie
3.1. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawną ocenę wszystkich trzech stwierdzeń.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
1. – P, 2. – P, 3. – P
3.2. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne uzupełnienie wszystkich czterech komórek tabeli.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
Czas trwania dnia i nocy | Stężenie fitochromu P730 (wysokie / niskie) |
Wpływ danego stężenia P730 na przejście RKD w fazę generatywną | Reakcja fotoperiodyczna RKD |
---|---|---|---|
długa noc, krótki dzień | niskie | stymulacja | kwitnienie |
krótka noc, długi dzień | wysokie | brak stymulacji | brak kwitnienia |
Uwaga:
Uznaje się określenia w ostatniej kolumnie tabeli: „tak” i „nie”, „jest” i „nie ma”, albo „+”
i „–”.