Biologia - Matura Maj 2019, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) - Zadanie 9.
Na rysunku przedstawiono zestaw doświadczalny ilustrujący siłę imbibicyjną, czyli siłę wytwarzaną przez pęczniejące nasiona. Uczniowie umieścili suche nasiona grochu jadalnego w kolbie, którą następnie napełnili wodą, szczelnie zamknęli korkiem i pozostawili na kilka godzin.
Uczniowie postawili dwie alternatywne hipotezy, wyjaśniające wynik tego doświadczenia:
- proces pęcznienia jest zjawiskiem czysto fizycznym;
- proces pęcznienia wymaga aktywności metabolicznej nasion.
Aby sprawdzić te hipotezy, postanowili przygotować kolejny zestaw badawczy.
Na podstawie: W. Czerwiński, Fizjologia roślin, Warszawa 1976.
a) | Zaznacz poprawne dokończenie zdania – wybierz odpowiedź spośród A–C oraz odpowiedź spośród 1.–3. |
Zestaw badawczy umożliwiający rozstrzygnięcie, która z hipotez postawionych przez uczniów jest trafna, powinien zawierać
A. | suche nasiona grochu | umieszczone w kolbie |
1. | wypełnionej wodą i otwartej. |
B. | namoczone i ugotowane nasiona grochu |
2. | bez wody i zamkniętej korkiem. | |
C. | suche nasiona grochu wyprażone w piekarniku, |
3. | wypełnionej wodą i zamkniętej korkiem. |
b) | Wybierz spośród A–E i zaznacz poprawne dokończenie zdania. |
Proces pęcznienia nasion jest warunkowany obecnością zmagazynowanych w nich związków organicznych, a przede wszystkim obecnością
- sacharozy.
- glicerolu.
- glikogenu.
- białek.
- triglicerydów.
Rozwiązanie
Schemat punktowania
1 p. – za wskazanie obu właściwych odpowiedzi.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
C 3.
Schemat punktowania
1 p. – za wskazanie właściwego dokończenia zdania.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
D.