Biologia - Matura Maj 2020, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) - Zadanie 8.

Kategoria: Metody badawcze i doświadczenia Fizjologia roślin Typ: Sformułuj wnioski, hipotezę lub zaplanuj doświadczenie Zamknięte (np. testowe, prawda/fałsz)

Przeprowadzono doświadczenie na kiełkujących nasionach bobu: na rysunku A przedstawiono stan początkowy doświadczenia, a na rysunku B – jego stan końcowy.

Na 3-centymetrowych korzeniach zarodków kiełkującego bobu 10 kreskami zaznaczono odstępy w odległości co milimetr (rys. A), a następnie te nasiona umieszczono na 24 godziny w wilgotnej atmosferze. Po tym czasie zmierzono odległości między kreskami na korzeniach tych zarodków (rys. B).

Na podstawie: S. Gumiński, Ogólna fizjologia roślin, Warszawa 1983.

a)Sformułuj problem badawczy do przedstawionego doświadczenia.
b)Spośród wymienionych nazw wybierz i zaznacz nazwy dwóch fitohormonów, dzięki którym odbywa się wzrost wydłużeniowy korzenia.
  1. gibereliny
  2. auksyny
  3. etylen
  4. kwas abscysynowy

Rozwiązanie

a)
(0−1)

Zasady oceniania
1 p. – za sformułowanie poprawnego problemu badawczego, uwzględniającego określenie w korzeniu stref wzrostu lub wydłużania się komórek.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.

Przykładowe odpowiedzi

  • Czy korzeń bobu na całej długości wydłuża się równomiernie?
  • Czy w korzeniu bobu funkcjonują strefy wzrostu / wydłużania komórek?
  • Czy podczas wzrostu korzenia każda jego strefa ulega wydłużaniu?
  • Gdzie w korzeniu bobu występują strefy wydłużania się komórek?

b)
(0−1)

Zasady oceniania
1 p. – za zaznaczenie dwóch właściwych nazw fitohormonów.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań albo za brak odpowiedzi.

Poprawna odpowiedź
A, B