Biologia - Matura Lipiec 2020, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 9.
Kategoria:
Metody badawcze i doświadczenia
Typ:
Sformułuj wnioski, hipotezę lub zaplanuj doświadczenie
Na schemacie przedstawiono początek i wynik doświadczenia, którego celem było wykazanie, że korzeń grochu reaguje na działanie bodźca kierunkowego – dostępności wody w glebie.
Zaplanuj i opisz próbę kontrolną do doświadczenia przedstawionego na schemacie.
Rozwiązanie
Schemat punktowania
1 p. – za poprawny opis próby kontrolnej uwzględniający równomierne rozmieszczenie wody
w glebie, w której uprawiana jest siewka grochu.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązania
- Uprawa siewki grochu w takich samych warunkach jak w próbie badawczej, lecz bez umieszczania doniczki z porowatymi ścianami. Glebę należy równomierne zwilżać wodą.
- Siewka grochu posadzona w glebie równomiernie nawadnianej bez obecności doniczki z porami umożliwiającymi wypływ wody.