Do doświadczenia użyto sadzonek rośliny tego samego gatunku i o jednakowej powierzchni
transpiracji. Każdą sadzonkę umieszczono w osobnym, dobrze uszczelnionym naczyniu,
wypełnionym do jednakowego poziomu wodą. Oprócz tego przygotowano takie same
naczynia z wodą bez sadzonek. Wszystkie naczynia pozostawiono na dwa dni w miejscach
o różnych temperaturach (15°C i 25°C). Pozostałe warunki były takie same. Przebieg
i wyniki doświadczenia zilustrowano uproszczonymi rysunkami, uwzględniając pojedyncze
sadzonki.
Sformułuj:
a)
problem badawczy do tego doświadczenia;
b)
hipotezę, której słuszność potwierdzają wyniki doświadczenia.
Rozwiązanie
Za każdy poprawnie sformułowany problem i poprawną hipotezę dotyczącą transpiracji – po 1 pkt.
a)
Przykłady problemów:
wpływ temperatury na intensywność / (szybkość) transpiracji (1 pkt),
jaki jest wpływ /jak wpływa temperatura na szybkość /intensywność transpiracji (1 pkt).
b)
Przykłady hipotez:
im wyższa temperatura, tym szybsza /intensywniejsza transpiracja/ tym więcej wody wyparowuje roślina (1 pkt),
ze wzrostem temperatury zwiększa się ilość wyparowywanej wody przez liście (1 pkt),
temperatura ma wpływ na intensywność transpiracji (1 pkt).
Zgłaszanie uwagi / błędu
Aktywuj BiologHelp+ i uzyskaj pełny dostęp do dodatkowych funkcji serwisu