Biologia - Matura Czerwiec 2010, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) - Zadanie 8.
Kategoria:
Metody badawcze i doświadczenia
Typ:
Sformułuj wnioski, hipotezę lub zaplanuj doświadczenie
Do doświadczenia użyto sadzonek rośliny tego samego gatunku i o jednakowej powierzchni transpiracji. Każdą sadzonkę umieszczono w osobnym, dobrze uszczelnionym naczyniu, wypełnionym do jednakowego poziomu wodą. Oprócz tego przygotowano takie same naczynia z wodą bez sadzonek. Wszystkie naczynia pozostawiono na dwa dni w miejscach o różnych temperaturach (15°C i 25°C). Pozostałe warunki były takie same. Przebieg i wyniki doświadczenia zilustrowano uproszczonymi rysunkami, uwzględniając pojedyncze sadzonki.
Sformułuj:
a) | problem badawczy do tego doświadczenia; |
b) | hipotezę, której słuszność potwierdzają wyniki doświadczenia. |
Rozwiązanie
Za każdy poprawnie sformułowany problem i poprawną hipotezę dotyczącą transpiracji – po 1 pkt.
a)
Przykłady problemów:
- wpływ temperatury na intensywność / (szybkość) transpiracji (1 pkt),
- jaki jest wpływ /jak wpływa temperatura na szybkość /intensywność transpiracji (1 pkt).
b)
Przykłady hipotez:
- im wyższa temperatura, tym szybsza /intensywniejsza transpiracja/ tym więcej wody wyparowuje roślina (1 pkt),
- ze wzrostem temperatury zwiększa się ilość wyparowywanej wody przez liście (1 pkt),
- temperatura ma wpływ na intensywność transpiracji (1 pkt).