Biologia - Matura Czerwiec 2017, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 22.
Na schemacie przedstawiono sieć pokarmową pewnego ekosystemu pola uprawnego.
22.1. (0–1)
Zaznacz prawidłowe dokończenie poniższego zdania.
Na podstawie przedstawionej sieci pokarmowej można stwierdzić, że o zasoby pokarmu bezpośrednio konkurują
- myszy i lisy.
- gąsienice motyli i żaby.
- ptaki drapieżne i ślimaki.
- drapieżne chrząszcze i ptaki owadożerne.
22.2. (0–1)
Wypisz ze schematu wszystkie przykłady organizmów, które są zarówno konsumentami drugiego, jak i wyższych rzędów.
22.3. (0–1)
Określ, jak może się zmienić (zwiększyć czy zmniejszyć) liczebność ślimaków, jeżeli w środowisku wyginą wszystkie żaby. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do przedstawionego schematu sieci pokarmowej.
Rozwiązanie
22.1. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za zaznaczenie prawidłowego dokończenia zdania dotyczącego przedstawionej sieci
pokarmowej.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
D. / drapieżne chrząszcze i ptaki owadożerne.
22.2. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne podanie wszystkich czterech uwzględnionych na schemacie przykładów
organizmów będących konsumentami II i dalszych rzędów.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
łasice, ptaki drapieżne, lisy, ptaki owadożerne
22.3. (0–1)
Schemat punktowania
1 p. – za poprawne określenie liczebności ślimaków i poprawne uzasadnienie wynikające
z interpretacji przedstawionej sieci pokarmowej.
0 p. – za każdą inną odpowiedź lub za brak odpowiedzi.
Przykładowe rozwiązanie
Populacja ślimaków zwiększy się, ponieważ nie będą miały one swojego / naturalnego drapieżnika / nie będą zjadane przez żaby.