Biologia - Matura Lipiec 2020, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 7.

Kategoria: Nasienne Fizjologia roślin Typ: Podaj i uzasadnij/wyjaśnij

Żyto zwyczajne jest rośliną uprawną, należy do gromady okrytonasiennych i klasy jednoliściennych. W tabeli przedstawiono średnie wyniki pomiarów dotyczące systemu korzeniowego 4- miesięcznej rośliny żyta zwyczajnego, rosnącej pojedynczo w skrzyni.

Badane parametry Wartość
Powierzchnia całego systemu korzeniowego (wraz z włośnikami) 639 m2
Całkowita powierzchnia włośników 432 m2
Długość całego systemu korzeniowego (bez włośników) 622 km
Łączna długość włośników 10 620 km
Na podstawie: Podstawy fizjologii roślin, pod red. J. Kopcewicza i S. Lewaka Warszawa 2002.

7.1. (0–1)

Określ, od którego z parametrów przedstawionych w tabeli zależy pobieranie przez roślinę wody z gleby. Odpowiedź uzasadnij.

7.2. (0–1)

Na rysunkach A i B przedstawiono dwa rodzaje systemów korzeniowych roślin.

Na podstawie: http://www.biologydiscussion.com

Określ, na którym rysunku – A czy B – przedstawiono typ systemu korzeniowego występujący u żyta. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do widocznej na rysunku cechy budowy charakterystycznej dla klasy roślin, do której należy żyto.

7.3. (0–1)

Wyjaśnij, dlaczego zbyt duże stężenie soli w roztworze glebowym jest przyczyną zmniejszenia wydajności pobierania wody przez włośniki. W odpowiedzi odnieś się do mechanizmu pobierania wody przez włośniki.

Rozwiązanie

7.1. (0–1)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne określenie cechy, jaką jest (duża) całkowita powierzchnia włośników lub łączna długość włośników warunkujących zwiększenie powierzchni wchłaniania wody z podłoża – odnoszące się do zwiększenia powierzchni chłonnej korzenia lub efektywności pobierania wody.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

  • Całkowita powierzchnia włośników zwiększa powierzchnię wchłaniania wody przez korzenie.
  • Duża całkowita powierzchnia włośników zwiększa powierzchnię, przez którą zachodzi napływ wody do korzenia.
  • Ponieważ im większa całkowita powierzchnia włośników, tym więcej wody pobiera ta roślina.

Uwagi:
Uznaje się opisowe podanie cechy, wynikającej z analizy danych zebranych w tabeli, np. dotyczącej udziału powierzchni włośników w powierzchni całego systemu korzeniowego”.
Uznaje się odpowiedź odnoszącą się tylko do „powierzchni włośników” zamiast do „całkowitej powierzchni włośników”

Uwagi od BiologHelp:
Moim zdaniem polecenie w zadaniu jest nieprecyzyjne w stosunku do odpowiedzi wymaganej w kluczu. Aby odpowiedzieć na pytanie, od którego z parametrów przedstawionych w tabeli zależy pobieranie przez roślinę wody z gleby, należałoby przeanalizować każdy z nich pod kątem jego wpływu na ten proces.

Powierzchnia całego systemu korzeniowego (wraz z włośnikami) – ma istotny wpływ na pobieranie wody. Im większa powierzchnia systemu korzeniowego, tym większa zdolność korzenia do pobierania wody z gleby.

Całkowita powierzchnia włośników – również wpływa na pobieranie wody przez roślinę, w sposób analogiczny do poprzedniego parametru.

Długość całego systemu korzeniowego (bez włośników) – ten parametr także może mieć znaczenie, choć może nie tak bezpośrednie jak dwa poprzednie. W przypadku niedoboru wody w glebie, nawet przy dużej powierzchni włośników, zbyt mało rozległy system korzeniowy może nie sięgać do stref, gdzie dostępna jest woda. Innymi słowy, strefa włośnikowa musi być odpowiednio rozmieszczona w glebie, aby skutecznie pełniła swoją funkcję – a za to w dużej mierze odpowiada rozległość systemu korzeniowego, którą możemy ocenić, mierząc jego długość.

Łączna długość włośników – ponieważ włośniki mają zbliżoną średnicę, ich łączna długość w praktyce przekłada się na całkowitą powierzchnię, a zatem również na zdolność rośliny do pobierania wody.

Jak widać, każdy z podanych w zadaniu parametrów może wpływać na pobieranie wody z gleby przez roślinę. Dlatego trudno mi zrozumieć, dlaczego klucz odpowiedzi zawęża się jedynie do powierzchni i długości włośników.

7.2. (0–1)

Schemat punktowania
1 p. – za wskazanie schematu B, wraz z poprawnym uzasadnieniem odnoszącym się do cechy systemu korzeniowego wiązkowego i wskazanie, że żyto należy do roślin jednoliściennych.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

  • B, ponieważ żyto należy do roślin jednoliściennych, dla których typowym systemem korzeniowym jest system wiązkowy.
  • B, ponieważ system korzeniowy przedstawiony na tym schemacie cechuje się brakiem korzenia głównego, co jest typowe dla roślin jednoliściennych, do których należy żyto.
  • B, ponieważ żyto jako roślina jednoliścienna posiada system korzeniowy składający się z wielu równorzędnych, podobnej grubości, korzeni, rozchodzących się od podstawy łodygi.
  • B, ponieważ na A przedstawiono system korzeniowy palowy, charakterystyczny dla dwuliściennych, a żyto należy do jednoliściennych.

7.3. (0–1)

Schemat punktowania
1 p. – za poprawne wyjaśnienie przyczyny zmniejszonej wydajności pobierania wody przez włośniki w opisanych warunkach, uwzględniające zbyt małą różnicę potencjałów osmotycznych między roztworem glebowym a włośnikami lub hipertoniczność roztworu glebowego względem włośników ograniczające pobieranie wody.
0 p. – za odpowiedź niespełniającą powyższych wymagań lub za brak odpowiedzi.

Przykładowe rozwiązania

  • Różnica potencjału osmotycznego jest zbyt mała więc roślina nie pobiera wystarczającej ilości wody z gleby.
  • Potencjał wody będzie niższy w glebie w związku z czym poprzez włośniki nie będzie mogła być pobierana wody z gleby/otoczenia.
  • Roztwór glebowy przy zbyt dużym stężeniu soli będzie hipertoniczny względem korzenia, co spowoduje że roślina/korzeń nie będzie mogła pobierać wody z gleby (a będzie ją traciła).
  • Roślina znajduje się w stanie suszy fizjologicznej i nie może pobierać wody z gleby (mimo, że woda jest dostępna).