Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 110.
Kategoria:
Ekologia
Typ:
Zamknięte (np. testowe, prawda/fałsz)
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
W zależności od zakresu tolerancji organizmów w stosunku do różnych czynników
zewnętrznych wyróżnia się eurybionty i stenobionty. Przedrostki eury- i steno-, w połączeniu
z częścią nazwy odpowiedniego czynnika środowiskowego, określają zakres tolerancji
danego gatunku na ten czynnik. Na przykład w odniesieniu do temperatury wyróżniamy
gatunki eurytermiczne i stenotermiczne.
Na wykresie przedstawiono grupy organizmów wyróżnione na podstawie ich wymagań
i tolerancji na działanie czynników środowiskowych.
a) | Określ, do której grupy – stenobiontów czy eurybiontów – zaliczamy gatunki wskaźnikowe. Odpowiedź uzasadnij. |
b) | Na podstawie analizy wykresu podane przykłady organizmów (1–4) przyporządkuj do odpowiedniej grupy (A–C). |
- oligotermiczne
- politermiczne
- eurytermiczne
- wróbel domowy
- palma kokosowa
- zając bielak
- słoń afrykański
Rozwiązanie
a)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
- Gatunki wskaźnikowe zaliczamy do stenobiontów, ponieważ mają wąski zakres tolerancji na dany czynnik, a więc są wrażliwe na nadmiar lub brak określonego składnika (czynnika) w siedlisku.
- Gatunki wskaźnikowe zaliczamy do stenobiontów, ponieważ mają wąski zakres tolerancji i ich obecność w środowisku świadczy o działaniu lub występowaniu określonej wartości danego czynnika (środowiskowego).
b)
(0-1)
A. 3.
B. 2., 4.
C. 1.
Wskazówki
a)
Na schemacie porównaj zakresy tolerancji eury- i stenobiontów. Zastanów się, jaką rolę
pełnią organizmy wskaźnikowe w ocenie warunków środowiskowych. Pamiętaj,
że gatunkiem wskaźnikowym jest gatunek wrażliwy na zmiany środowiska, o dobrze znanych
wymaganiach ekologicznych. Należy wiedzieć, że gatunek wskaźnikowy charakteryzuje się
wąskim zakresem tolerancji.
b)
Na podstawie analizy tekstu rozpoznaj czynnik środowiskowy, w odniesieniu do którego
wyróżniono podane grupy organizmów (A–C), zwróć uwagę na drugą część nazwy.
Na schemacie odczytaj, w jakim natężeniu (najniższym czy najwyższym) wartości tego
czynnika rozwijają się najlepiej oligobionty, w jakim eurybionty, a w jakim polibionty.
Następnie zastanów się, jakie jest natężenie tego czynnika w naturalnym środowisku życia
wymienionych gatunków.