Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 26.
Kategoria:
Fotosynteza
Typ:
Zamknięte (np. testowe, prawda/fałsz)
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
Na schemacie przedstawiono przebieg fazy fotosyntezy zależnej od światła.
a) | Na podstawie informacji uzyskanych z analizy schematu oceń prawdziwość zapisanych w tabeli stwierdzeń dotyczących przebiegu fazy fotosyntezy zależnej od światła. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli. |
Lp. | Informacja | Prawda | Fałsz |
---|---|---|---|
1. | U roślin prowadzących oksygeniczny typ fotosyntezy istotą fazy zależnej od światła jest przepływ elektronów od wody do PS I i następnie do NADP+. | ||
2. | W transporcie elektronów od wody do NADP+ uczestniczą oba fotosystemy oraz przenośniki elektronów niezwiązane z fotosystemami. | ||
3. | Transportowi elektronów od cząsteczki wody do NADP+ towarzyszy wytworzenie w poprzek błony tylakoidu gradientu stężenia protonów, który jest siłą napędową fosforylacji ADP. |
b) | Na podstawie analizy schematu podaj, czy przedstawiony proces fosforylacji fotosyntetycznej przebiega cyklicznie, czy niecyklicznie. Odpowiedź uzasadnij. |
Rozwiązanie
a)
(0-1)
1. F; 2. P; 3. P
b)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Jest to fosforylacja niecykliczna, ponieważ:
- w fosforylacji cyklicznej elektrony wybite z chlorofilu wracają do niego, a w tym przypadku elektrony uzyskane z fotolizy wody przechwytywane są przez NADPH i brak zamkniętego cyklu ich obiegu,
- przebiega z udziałem obu fotosystemów (fotosystemów PS I i PS II) i prowadzi do fotolizy wody oraz powstania ATP i NADPH,
- wybite z PS I elektrony trafiają do NADPH, zaś luka elektronowa powstała po ich wybiciu zostaje uzupełniona elektronami wybitymi z PS II, a pochodzącymi z fotolizy wody,
- uczestniczy w niej woda jako źródło protonów i elektronów do redukcji NADP+ oraz tlenu uwalnianego do atmosfery.
Wskazówki
a)
Oceniając prawdziwość kolejnych stwierdzeń zapisanych w tabeli, należy, po zapoznaniu się
z treścią każdego z nich, odszukać na schemacie odpowiednie informacje. Po dokładnym
porównaniu ich z treścią stwierdzenia uzyskasz podstawę do podjęcia decyzji, czy jest to
stwierdzenie prawdziwe, czy fałszywe. Niewątpliwie pomocna w ocenie będzie znajomość
i rozumienie terminologii stosowanej w opisie przebiegu fazy jasnej fotosyntezy.
b)
Analizując schemat, zwróć uwagę na drogę transportu elektronów – na to, że elektrony wybite
z określonego fotosystemu do niego nie powracają, a powstała luka elektronowa jest
uzupełniana elektronami pochodzącymi z innego źródła. Należy również zwrócić uwagę
na udział i rolę wody w tym procesie, czego następstwem jest powstanie NADPH, tlenu
uwalnianego do atmosfery i elektronów uzupełniających lukę elektronową w cząsteczce
chlorofilu w PS II.