Niebieski roztwór CuSO4 odbarwiał się w probówkach .
Spośród metali, które wprowadzono do roztworu CuSO4, najsilniejsze właściwości redukujące wykazuje metal wprowadzony do probówki .
Próbkę pewnego metalu X wprowadzono do wodnego roztworu CuSO4. Zaszła reakcja
zgodnie z równaniem:
X + CuSO4 → XSO4 + Cu
Roztworzeniu 27,9 g metalu X towarzyszyło wydzielenie 15 g miedzi.
b)
Oblicz masę molową metalu X. Wynik podaj w zaokrągleniu do jedności.
Rozwiązanie
a)
(0-1)
I, II, IV
II
b)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Dane: m1 = 27,9 g m2 = 15 g
Szukane: Mx
Rozwiązanie: I sposób
27,9 g X x
⸺ ⸺
15 g Cu 64 g
x = 119,04 g
Mx = 119 g · mol–1
II sposób
1 mol Cu x moli
⸺ ⸺
64 g 15 g
x = 0,234 mola
27,9 g X x
⸺ ⸺
0,234 mola Cu 1 mol
x = 119 g
Mx = 119 g · mol–1
Odpowiedź: Masa molowa metalu X wynosi 119 g · mol–1 .
Wskazówki
a)
Odbarwienie niebieskiego roztworu CuSO4 oznacza, że usunięte zostały z niego jony
miedzi(II). Możliwe to było dzięki reakcji tych jonów z metalem, z którego zrobiona była
blaszka. Reakcja ta polega na redukcji jonów miedzi(II) do miedzi metalicznej i utlenieniu
materiału blaszki. Jest to możliwe w przypadku metali, które są silniejszymi reduktorami niż
miedź. Informację tę odczytamy z szeregu elektrochemicznego wybranych metali: każdy
metal poprzedzający w nim miedź ma takie właściwości. Spośród metali użytych
w doświadczeniu, miedź mogą zredukować cynk, magnez i glin, dlatego niebieski roztwór
CuSO4 odbarwił się w probówkach I, II i IV. Najsilniejsze właściwości redukujące ma
magnez, który w szeregu elektrochemicznym poprzedza wszystkie pozostałe metale użyte
w doświadczeniu.
b)
Przy rozwiązaniu zadania należy zwrócić uwagę na zależność liczby moli metalu X i miedzi,
która wynika z podanego równania reakcji: jeżeli reaguje 1 mol metalu X, to powstaje 1 mol
miedzi. W zadaniu podana jest masa próbki metalu X i masa powstałej miedzi. Zadanie
można rozwiązać na dwa sposoby. Jednym z nich jest ułożenie proporcji:
27,9 g X x
⸺ ⸺
15 g Cu 64 g · mol–1
x = 119 g · mol–1.
Tyle wynosi masa molowa metalu X.
Zgłaszanie uwagi / błędu
Aktywuj BiologHelp+ i uzyskaj pełny dostęp do dodatkowych funkcji serwisu