Chemia - Matura Maj 2024, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 18.
Na poniższym schemacie zilustrowano dwuetapowy proces otrzymywania PVC – poli(chlorku winylu) – z acetylenu (etynu).
Etyn stosowany w tej reakcji powstaje w wyniku działania wody na acetylenek wapnia, stanowiący główny składnik karbidu.
Reakcja acetylenku wapnia CaC2 z wodą przebiega według równania:
CaC2 + 2H2O → C2H2 + Ca(OH)2
Oblicz, ile gramów karbidu, zawierającego 82% CaC2, potrzeba do otrzymania 100 g PVC. Całkowita wydajność procesu jest równa 78%.
Rozwiązanie
Zasady oceniania
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia masy karbidu, poprawne
wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku z jednostką.
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia masy karbidu, ale:
- popełnienie błędów rachunkowych
LUB
- podanie wyniku z błędną jednostką
ALBO
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody prowadzącej do obliczenia wartości:
- masy albo liczby moli acetylenku wapnia (CaC2) z uwzględnieniem wydajności
reakcji
- masy karbidu bez uwzględnienia wydajności, a z uwzględnieniem zawartości
zanieczyszczeń oraz poprawne wykonanie obliczeń oraz podanie wyniku.
0 pkt – zastosowanie błędnej metody obliczenia albo brak rozwiązania.
Przykładowe rozwiązania
Sposób 1.
𝑀CaC2 = 64 g ∙ mol−1
𝑀CH2=CHCl = 62,5 g ∙ mol−1
𝑚PVC = 𝑚CH2=CHCl = 100 g
6462,5 = 𝑥100 g
⇒ x = 102,4 g
W = 78 % ⇒ 𝑚CaC2 = 102,4 g0,78 = 131,3 g
𝑚karbidu = 131,3 g0,82 = 160 (g)
Sposób 2.
𝑀CaC2 = 64 g ∙ mol−1
𝑀CH2=CHCl = 62,5 g ∙ mol−1
𝑊1 – procent masy acetylenku wapnia w masie karbidu
𝑊1 = 82%
𝑊2 – wydajność reakcji
𝑊2 = 78%
𝑛PVC = 𝑛CH2=CHCl = 𝑛CaC2 = 10062,5 = 1,6 (mol)
𝑚CaC2 = 1,6 ∙ 64 = 102,4 g
𝑊c = 𝑊1 ∙ 𝑊2 = 0,82 ∙ 0,78 = 0,6396
𝑚karbidu = 102,40,6396 = 160,1 (g)
Sposób 3.
nPVC = 10062,5 = 1,6 (mol)
𝑛CaC2 =
1,6 𝑚𝑜𝑙0,78 = 2,05 (mol)
𝑚CaC2 = 2,05 ∙ 64 = 131,2 (g)
𝑚karbidu = 131,2 g0,82 = 160 (g)
Uwaga:
Należy zwrócić uwagę na zależność wyniku liczbowego od przyjętych zaokrągleń.
Za poprawny należy uznać każdy wynik będący konsekwencją zastosowanej
poprawnej metody i poprawnych obliczeń.