Biologia - Matura Czerwiec 2010, Poziom rozszerzony (Formuła 2007) - Zadanie 3.
Kategoria:
Budowa i funkcje komórki
Metody badawcze i doświadczenia
Typ:
Sformułuj wnioski, hipotezę lub zaplanuj doświadczenie
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
Żeby sprawdzić pewną hipotezę, przeprowadzono doświadczenie. Do komórek należących do dwóch grup ameb wprowadzono mikropętlę:
- w grupie I za pomocą mikropętli usunięto jądro komórkowe,
- w grupie II wprowadzono i usunięto mikropętlę, zostawiając jądro.
Wyniki doświadczenia zilustrowano na poniższych rysunkach.
Na podstawie powyższych informacji wykonaj polecenia.
a) | Wyjaśnij, w jakim celu w tym doświadczeniu wprowadzono grupę II? |
b) | Sformułuj wniosek dotyczący roli jądra w komórce, wynikający z przeprowadzonego doświadczenia. |
Rozwiązanie
a)
Za wyjaśnienie celowości wprowadzenia II grupy ameb – 1 pkt
Przykład odpowiedzi:
II grupa ameb stanowiła próbę kontrolną w tym doświadczeniu / w celu porównania wyników
z próbą I.
b)
Za wniosek dotyczący roli jądra w komórce – 1 pkt.
Przykłady wniosków:
- jądro (komórkowe) jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórki / do życia komórki,
- jądro (komórkowe) koordynuje procesy życiowe komórki / jądro (komórkowe) decyduje o właściwym funkcjonowaniu komórki.