Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 101.
Na rysunku przedstawiono dwie krzyżówki u pewnej rasy drobiu. Krzyżówki te ilustrują dziedziczenie u tej rasy typu upierzenia – cechy sprzężonej z płcią. Upierzenie pasiaste (białe poprzeczne pasy na piórach) uwarunkowane jest przez allel dominujący B, a jednolite (czarne) – przez allel recesywny b. Płeć żeńska u drobiu determinowana jest przez chromosomy płci X i Y, męska – przez dwa chromosomy X.
a) | Wyjaśnij, dlaczego wszystkie kury powstałe w wyniku krzyżówki nr 1 są pasiaste, a w wyniku krzyżówki nr 2 – wszystkie są jednolite. |
b) | Podaj genotyp koguta z pokolenia P w krzyżówce nr 1. Uzasadnij odpowiedź. |
c) | Podaj, który rodzaj zmienności cechy: ciągła czy nieciągła, występuje w przypadku typu ubarwienia upierzenia u drobiu. Uzasadnij odpowiedź. |
Rozwiązanie
Przykład poprawnej odpowiedzi
U ptaków osobnik płci żeńskiej ma chromosomy płci X i Y, a męskiej – 2 chromosomy X.
Kury z pokolenia F1 otrzymały od matki chromosom Y, w którym nie występuje allel genu
warunkującego typ upierzenia. Zatem typ upierzenia kura dziedziczy po ojcu – kogucie
(a ponieważ posiada 1 chromosom X, to ma 1 allel, który określa u niej typ upierzenia).
W przypadku krzyżówki nr 1 ojciec jest pasiasty i przekazał kurom w F1 chromosom X
z allelem dominującym (z allelem B), dlatego są one pasiaste. Natomiast w przypadku
krzyżówki nr 2 ojciec jest jednolity (czarny) i przekazał kurom z pokolenia F1 chromosom X z allelem b (recesywnym), dlatego są one jednolite (czarne).
Genotyp: XBXB
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Uzasadnienie: – Kogut z pokolenia P tej krzyżówki ma wyłącznie potomstwo pasiaste
(potomstwo o takim samym fenotypie jak on). Na przykład kury z F1 są tylko pasiaste,
a otrzymały one chromosom X (jedyny, który mają) od ojca. Świadczy to o tym, że ich ojciec
na obu chromosomach X ma allel B (jest homozygotą dominującą pod względem genu B).
– Kogut z pokolenia P tej krzyżówki ma wyłącznie potomstwo pasiaste (o takim samym
fenotypie jak on). Na przykład koguty z F1 są tylko pasiaste. Mają one 2 chromosomy X,
w tym 1 od matki, która mogła im przekazać wyłącznie chromosom X z allelem recesywnym,
zatem o ich fenotypie decydował chromosom X od ojca. Ponieważ nie ma w F1 kogutów
jednolitych, dowodzi to, że ojciec pokolenia F1 jest homozygotą dominującą pod względem
genu B.
Rodzaj zmienności cechy: (zmienność) nieciągła.
Przykład poprawnej odpowiedzi
Uzasadnienie: Cecha ta określana jest przez 1 gen, który występuje w postaci 2 alleli
i w zależności od genotypów osobników mogą występować 2 różne klasy fenotypowe
(2 różne fenotypy): albo upierzenie pasiaste, albo upierzenie jednolite (i dotyczy to obu płci).
Wskazówki
- Zacznij od przeanalizowania informacji podanej w tekście zadania (nad rysunkami), czyli przygotuj się do operowania pojęciami: allel dominujący, allel recesywny, cecha sprzężona z płcią, dziedziczenie płci, chromosomy płci.
- Uważnie przeanalizuj obie krzyżówki i najlepiej od razu spróbuj rozpisać genotypy osobników z pokoleń P i F1 obu krzyżówek. Pamiętaj o stosowanym sposobie zapisywania genotypów w przypadku dziedziczenia płci i cech sprzężonych z płcią.
- Zastosuj jednocześnie zasadę dziedziczenia płci u drobiu z dziedziczeniem podanej cechy sprzężonej z płcią do porównania pokoleń P i F1 obu krzyżówek.
- Sformułuj w zdaniu, na czym polega spostrzeżona różnica oraz jakie są przyczyny tej różnicy, czyli sformułuj wyjaśnienie.
- zmienność nieciągła – jeżeli istnieje możliwość opisania odrębnych klas fenotypów u osobników danego gatunku,
- zmienność ciągła – jeżeli brak takiej możliwości, gdyż cecha wykazuje różne stopnie przejawiania się u osobników danej populacji: od najmniejszej wartości danej cechy, poprzez wzrastające wartości cechy, aż do wartości najwyższej (np. wzrost w populacji ludzi).
Zauważ, że cecha ubarwienia upierzenia u kur występuje w dwóch wariantach fenotypowych: upierzenie pasiaste albo upierzenie jednolite. Następnie przypomnij sobie, w jaki sposób determinowane są (określane) genetycznie cechy charakteryzujące się tym właśnie rodzajem zmienności. Właściwie sposób ten został przedstawiony w tekście na początku zadania. Na końcu zastanów się, w jaki sposób te informacje wykorzystać dla sformułowania poprawnego, zwięzłego uzasadnienia.