Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 102.
Kategoria:
Dziedziczenie
Typ:
Zamknięte (np. testowe, prawda/fałsz)
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
Poniższe drzewo rodowe ilustruje dziedziczenie pewnej choroby w danej rodzinie. Choroba ta uwarunkowana jest przez allel recesywny (a) genu położonego w chromosomie X.
a) | Na podstawie analizy drzewa rodowego rodziny państwa Nowaków wypisz genotypy pani Nowak i pana Nowaka. |
b) | Zaznacz zdanie, w którym podano nieprawidłową informację o jednym z dzieci państwa Nowaków. |
- Jan jest chory – odziedziczył allel recesywny po matce.
- Kuba jest zdrowy – odziedziczył allel dominujący po matce.
- Anna jest nosicielką – odziedziczyła allel dominujący od ojca.
- Julia jest chora – odziedziczyła allele recesywne od ojca i od matki.
c) | Wiedząc, że Anna jest heterozygotą pod względem grupy krwi A, zaś Piotr jest heterozygotą pod względem grupy krwi B, oblicz prawdopodobieństwo urodzenia się w ich małżeństwie Bartosza jako zdrowego syna, który ma grupę krwi 0. W tym celu podaj genotypy Anny oraz Piotra, narysuj szachownicę Punnetta i podkreśl w niej genotyp Bartosza. |
Genotyp Anny:
Genotyp Piotra:
Szachownica Punnetta:
Rozwiązanie
a)
(0-1)
Genotyp pana Nowaka: XaY
Genotyp pani Nowak: XAXa
b)
(0-1)
C
C
c)
(0-2)
Genotyp Anny: XAXa IAi0 lub w zapisie: XAXa IAi
Genotyp Piotra: XAY IBi0 lub w zapisie: XAY IBi
F1:
Prawdopodobieństwo: 1/16
Wskazówki
a)
Powinieneś wykazać się umiejętnością analizy i odczytywania informacji przedstawionej
w postaci tzw. drzewa rodowego (diagramu genetycznego), czyli ustalonej graficznej formy
przedstawienia dziedziczenia danej cechy (choroby w danej rodzinie). Pamiętaj o informacji
podanej w treści zadania o tym, w jaki sposób dziedziczona jest choroba. Zwróć uwagę na to,
że w przypadku, jaki przedstawiono na diagramie, fenotypy dzieci, a zatem ich genotypy,
prowadzą do ustalenia genotypów, a zatem i fenotypów, rodziców. Nie zapomnij o sposobie
zapisywania cechy sprzężonej z płcią.
b)
Wykorzystaj umiejętność posługiwania się drzewem rodowym, a dokładnie – umiejętność jednoczesnego konfrontowania genotypu danego dziecka z genotypami jego rodziców. Koniecznie połącz analizę (odczytywanie) diagramu ze sposobem dziedziczenia choroby,
tj. ze sprzężeniem choroby z płcią (z chromosomem X).
c)
Realizację polecenia rozpocznij od analizy tej części drzewa rodowego, która dotyczy Anny,
Piotra oraz ich dwojga dzieci, nie zapominając o sposobie dziedziczenia choroby. Następnie
zwróć szczególną uwagę na prawidłowe rozpisanie genotypów rodziców (Anny oraz Piotra).
Kolejnym krokiem powinno być rozrysowanie szachownicy (kwadratu) Punnetta, zaznaczenie
na niej płci rodziców i wpisanie w odpowiednie pola (rubryki) genotypów gamet
wytwarzanych przez oboje rodziców. Teraz wpisz w wewnętrzne pola szachownicy możliwe
genotypy, powstające z połączenia się tych gamet, czyli możliwe genotypy dzieci, po czym
odszukaj i podkreśl wśród nich ten, który jest genotypem wskazanego w poleceniu dziecka
(Bartosza). Koniecznie zwróć uwagę na to, że genotyp ten uwzględnia jednocześnie 3 cechy
fenotypowe dziecka: płeć, brak choroby sprzężonej z płcią oraz grupę krwi. Na końcu,
korzystając z wypełnionej szachownicy, oblicz (ustal) prawdopodobieństwo urodzenia się
dziecka o takim właśnie fenotypie.