Przeprowadzono doświadczenie, do którego użyto 100 g gleby ogrodowej (próbka I) i 100 g
suchego piasku (próbka II). Do każdej z próbek włożono szkiełko zegarkowe, i na każde
wkropiono 5 cm3 10% roztworu Ca(OH)2 (którego zmętnienie wskazuje na obecność
w próbie CO2). Po dwóch godzinach przeprowadzono obserwację roztworu Ca(OH)2
i stwierdzono jego zmętnienie w próbce I oraz brak zmętnienia w próbce II.
Na rysunku przedstawiono przebieg doświadczenia.
Na podstawie: J. Müller, W. Stawiński, Obserwacje i doświadczenie w nauczaniu biologii.
a)
Sformułuj hipotezę badawczą tego doświadczenia.
b)
Wyjaśnij, dlaczego w II próbce użyto piasku.
Rozwiązanie
Przykłady poprawnych odpowiedzi
a)
(0-1)
W glebie żyją różne organizmy, które – oddychając – wydalają CO2.
Z gleby wydostaje się CO2 na skutek aktywności oddechowej organizmów glebowych.
b)
(0-1)
Piasek jest próbą kontrolną – suchy, niezawierający żywych organizmów, nie wydziela
CO2.
Wskazówki
a)
Przed sformułowaniem hipotezy zastanów się, dlaczego CO2 wydzielany jest z gleby
ogrodowej, a nie z piasku. Co jest przyczyną tej różnicy i czego dowodzi obecność CO2
w glebie?
b)
Na podstawie obserwacji wyników doświadczenia i po sformułowaniu hipotezy badawczej
możesz określić rolę próbki II.
Zgłaszanie uwagi / błędu
Aktywuj BiologHelp+ i uzyskaj pełny dostęp do dodatkowych funkcji serwisu