Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 28.
Kategoria:
Fotosynteza
Typ:
Uzupełnij/narysuj wykres, schemat lub tabelę
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
W procesie fotosyntezy ATP jest wytwarzany w fazie zależnej od światła. Na rysunku zilustrowano przebieg doświadczenia, przeprowadzonego w całkowitej ciemności, w którym wyizolowane z komórki chloroplasty zakwaszano przez zanurzenie ich w fizjologicznym roztworze o wartości pH równej 4. Gdy pH wnętrza tylakoidu chloroplastu osiągnęło wartość pH równą 4, chloroplasty przenoszono do roztworu zasadowego o wartości pH równej 8, zawierającego ADP i Pi. W tych warunkach wartość pH stromy chloroplastu wzrastała szybko do 8, natomiast pH wnętrza tylakoidów przez pewien czas pozostawało na poziomie wartości pH równej 4. Po takim potraktowaniu chloroplastów wzrastało w nich stężenie ATP.
a) | Dorysuj grot strzałki ilustrującej transport protonów (H+) pomiędzy wnętrzem tylakoidu a stromą chloroplastu w tym doświadczeniu i wyjaśnij, dlaczego chloroplasty były zdolne do syntezy ATP w ciemności. |
b) | Wyjaśnij rolę światła w produkcji ATP w procesie fotosyntezy. |
Rozwiązanie
Przykłady poprawnych odpowiedzi
a)
(0-2)
- W doświadczeniu został stworzony sztuczny gradient protonów w poprzek błony tylakoidów i dlatego chloroplasty były w stanie syntetyzować ATP w ciemności.
- Chloroplasty były w stanie syntetyzować ATP w ciemności, ponieważ w doświadczeniu został stworzony gradient protonów w poprzek błony tylakoidów, a przepływ protonów ze światła tylakoidu do stromy chloroplastu przez kompeleks syntazy ATP stanowi siłę napędową syntezy ATP.
- W doświadczeniu powstał gradient protonów w poprzek błony tylakoidu warunkujący syntezę ATP, a syntezie ATP towarzyszy spadek tego gradientu.
b)
(0-1)
- Światło wybija z cząsteczek chlorofilu elektrony, które, wędrując przez system przenośników, tracą energię, a część tej energii jest wykorzystywana do syntezy ATP (które dostarczają energii do syntezy ATP).
- Światło wybija z cząsteczek chlorofilu elektrony, które wędrują przez system przenośników. Łańcuch transportu elektronów odpowiada za pompowanie protonów w poprzek błony tylakoidu. Powstający gradient protonów umożliwia syntezę ATP.
- Podczas wędrówki elektronów (wzbudzonych przez światło) przez łańcuch przenośników, ulokowanych w błonie tylakoidu, następuje przepompowanie (przez kompleks cytochromów) protonów (H+) ze stromy do światła tylakoidu, co prowadzi do powstania gradientu protonów w poprzek błony tylakoidu. Powstający gradient protonów umożliwia syntezę ATP.
Wskazówki
a)
W celu stworzenia sztucznego gradientu protonów, chloroplasty były inkubowane przez kilka
godzin w roztworze fizjologicznym o wartości pH = 4, a następnie wprowadzone do roztworu
o wartości pH = 8. W tych warunkach pH stromy chloroplastu szybko wzrastało do wartości
pH = 8, natomiast pH wnętrza tylakoidów pozostawało na poziomie wartości pH = 4. Posłuż
się tą wiedzą i dostrzeż, że ponieważ wewnątrz tylakoidu chloroplastu jest wysokie stężenie
jonów wodorowych (pH = 4), a w stromie niższe niż w świetle tylakoidu (pH = 8), więc
przemieszczają się one z wnętrza tylakoidu do stromy chloroplastu i taki kierunek zaznacz
na rysunku dorysowując brakujący grot strzałki.
ATP w chloroplastach jest wytwarzany w procesie fotosyntezy w fazie zależnej od światła. Światło wybija elektrony z cząsteczek chlorofilu, które wędrują przez system przenośników. Łańcuch transportu elektronów odpowiada za pompowanie protonów w poprzek błony tylakoidu. Powstający gradient protonów umożliwia syntezę ATP. Aby zrealizować polecenie zauważ, że w opisanym doświadczeniu, przez umieszczanie chloroplastów w roztworach o różnym pH, stworzono sztuczny gradient protonów w poprzek błony tylakoidu i dlatego chloroplasty były w stanie wytwarzać ATP (w ciemności) podczas transportu protonów przez syntazę ATP znajdującą się w błonie tylakoidu.
ATP w chloroplastach jest wytwarzany w procesie fotosyntezy w fazie zależnej od światła. Światło wybija elektrony z cząsteczek chlorofilu, które wędrują przez system przenośników. Łańcuch transportu elektronów odpowiada za pompowanie protonów w poprzek błony tylakoidu. Powstający gradient protonów umożliwia syntezę ATP. Aby zrealizować polecenie zauważ, że w opisanym doświadczeniu, przez umieszczanie chloroplastów w roztworach o różnym pH, stworzono sztuczny gradient protonów w poprzek błony tylakoidu i dlatego chloroplasty były w stanie wytwarzać ATP (w ciemności) podczas transportu protonów przez syntazę ATP znajdującą się w błonie tylakoidu.
b)
Realizując to polecenie, pamiętaj, że w fazie fotosyntezy zależnej od światła podczas
wędrówki elektronów (wzbudzonych przez światło z cząsteczek chlorofilu) przez łańcuch
przenośników, ulokowanych w błonie tylakoidu, następuje przepompowanie (przez kompleks
cytochromów) protonów (H+) ze stromy chloroplastu do światła tylakoidu, co prowadzi
do powstania gradientu protonów w poprzek błony tylakoidu i wyjaśnij, że to właśnie
powstający gradient protonów umożliwia syntezę ATP przez syntazę ATP.