Konkurs wiedzy neurobiologicznej "Brain Bee" 2019

Jak co roku publikuję aktualne informacje dotyczące konkursu wiedzy neurobiologicznej "Brain Bee". Warto zaznaczyć, że laureat poprzedniej edycji konkursu, Piotr Oleksy, zwyciężył również w międzynarodowej jego edycji w Berlinie. Serdecznie gratuluję wyniku i zachęcam wszystkich zainteresowanych tematem do udziału w konkursie. Szczegóły dotyczące konkursu znajdziecie w dalszej części artykułu.

Dla kogo?

Dla uczniów szkół średnich

Etapy i terminy

  1. Zgłoszenie uczniów do udziału w konkursie przez szkoły (maksymalnie 2 osoby na szkołę) do koordynatorów regionalnych - do końca stycznia 2019. Zgłoszenia powinny zawierać nazwę, adres i e-mail szkoły oraz nazwiska uczestników i opiekunów wraz z adresami e-mail.
  2. Dane kontaktowe do koordynatorów dostępne są w regulaminie konkursu.
  3. Etap regionalny - 9 marca 2019 (sobota, godz. 11:00) uczniowie rozwiązują test w 4 ośrodkach regionalnych: Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Białej Podlaskiej. Test będzie składał się z 50 pytań w języku polskim i 10 pytań w języku angielskim. Czas przewidziany na ich rozwiązanie to 70 min.10% osób z najlepszymi wynikami testu z każdego regionu przechodzi do kolejnego etapu.
  4. Etap ogólnopolski - odbędzie się 27 kwietnia 2019 (sobota) godz. 11:00 w Gdańsku. Składa się z testu oraz wypowiedzi ustnej.

Nagrody

Osoby, które uzyskają 3 pierwsze miejsca w konkursie otrzymają:

  • Nagrody książkowe
  • Roczną prenumeratę czasopisma „Wszechświat”
  • Możliwość bezpłatnego udziału w międzynarodowej konferencji organizowanej przez Koło Naukowe „Neuronus” w Krakowie

Ponad to laureat konkursu otrzyma:

  • Nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł
  • Możliwość reprezentowania Polski w międzynarodowym konkursie – International Brain Bee 2019, który w tym roku odbędzie się w Daegu w Korei Południowej

I jeszcze ważna uwaga: laureaci konkursu Brain Bee w trakcie rekrutacji na Gdański Uniwersytet Medyczny uzyskają maksymalną liczbę punktów rekrutacynych na kierunki, oferowane na tej uczelni, w tym na kierunek lekarski. Przywilej taki został uchwalony przez senat uczelni na kolejne 3 lata począwszy od tegorocznej rekrutacji.

Literatura

Literatura podstawowa:

  1. Longstaff „Krótkie wykłady – Neurobiologia”
  2. Neuroanatomia kliniczna; autorów: Paul A. Young and Paul H. Young; wydawnictwo: Urban&Partner; wydanie 3; rok wydania 2016.
  3. Neuroanatomia; autor M.J. FitzGerald; wydawnictwo: Urban&Partner; rok wydania 2012.
  4. Artykuły neurobiologiczne opublikowane w ramach „Tygodnia Mózgu” w czasopiśmie „Wszechświat” 1-3/2018, 1-3/2017 i 1-3/2016.
  5. Ogólnodostępna w internecie broszura: Neuroscience: Science of the Brain
  6. Witryny internetowe w j. angielskim: www.brainfacts.org, www.thebrain.mcgill.ca
  7. Histologia - podręcznik dla studentów medycyny i stomatologii pod redakcją Macieja Zabela wydawnictwo Edra Urban&Partner rok wydania 2013.
  8. Histologia - zeszyt ćwiczeń dla studentów medycyny i stomatologii pod redakcją Macieja Zabela wydawnictwo Edra Urban&Partner rok wydania 2010. (treści dotyczące tylko histologii tkanki nerwowej)

Uczestnik egzaminu ustnego II etapu powinien wykazać się umiejętnością wypowiedzi z zakresu neurobiologii w języku angielskim, dlatego w przygotowaniach do konkursu należy uwzględnić materiały anglojęzyczne. Egzamin ustny będzie obejmował: pytania z zakresu neurobiologii, testu znajomości anatomii mózgu człowieka i preparatów histologicznych mózgu i innych części układu nerwowego oraz umiejętności diagnozowania pacjentów z zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego.

Przykładowe zagadnienia:

  • Neurohistologia: tkanka nerwowa w ujęciu histologicznym.
  • Budowa neuronu.
  • Tkanka glejowa (astrocyty, oligodendrocyty, ependymocyty, mikroglej).
  • Zwyrodnienie i regeneracja komórki nerwowej.
  • Transport aksonalny.
  • Budowa i rodzaje synaps.
  • Układy neuroprzekaźnikowe i szlaki nerwowe.
  • Układy: cholinergiczny, monoaminergiczny, aminokwasy (glutaminian, asparaginian, glicyna, GABA).
  • Neuropeptydy.
  • Tlenek azotu.
  • Budowa i podział receptorów.
  • Organizacja strukturalno-czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego (piętrowa budowa OUN).
  • Istota szara i biała – ośrodki i drogi nerwowe.
  • Metody badania połączeń nerwowych.
  • Budowa histologiczna rdzenia kręgowego. Kora mózgu. Rozwój osobniczy kory mózgu.
  • Zróżnicowanie cytoarchitektoniczne kory nowej, lokalizacja czynnościowa w korze mózgu.
  • Połączenia asocjacyjne, spoidłowe oraz projekcyjne kory mózgu.
  • Dominacja półkulowa.
  • Struktury korowozależne - wzgórzomózgowie.
  • Podwzgórze i jego rola w kontroli homeostazy, rytmu dobowego oraz reakcji stresowej.
  • Układy związane z czynnością ruchową: układ piramidowy, układ pozapiramidowy oraz układ móżdżkowy.
  • Choroby układu pozapiramidowego i móżdżku.
  • Układy czuciowe: somatosensoryczny, wzrokowy, przedsionkowo-słuchowy, smakowy i węchowy.
  • Pień mózgowia i nerwy czaszkowe.
  • Objawy uszkodzenia pnia mózgu.
  • Twór siatkowaty: budowa i funkcja.
  • Unaczynienie mózgowia.
  • Opony mózgowia i rdzenia kręgowego.
  • Układ komorowy mózgowia.
  • Tworzenie i krążenie płynu mózgowo-rdzeniowego.
  • Układ limbiczny: hipokamp i kora śródwęchowa; ciało migdałowate; ośrodki limbiczne międzymózgowia i śródmózgowia.
  • Układy pamięciowe.
  • Emocje i strach.

Dodatkowe uwagi

Wszelkie informacje na temat konkursu dostępne są na stronie organizatora: http://www.ptpk.org.
Regulamin konkursu: http://www.ptpk.org/brainbee/dane_brainbee/Regulamin_Brain_Bee_2019.pdf