Biologia - Matura Czerwiec 2015, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 4.
Przeprowadzono doświadczenie, którego celem było sprawdzenie oporności pewnego gatunku bakterii na penicyliny. Dwa szczepy tej bakterii (I i II) wysiano równomiernie na osobnych szalkach i następnie rozłożono na nie krążki bibuły nasączonej antybiotykami w jednakowych dawkach. Każdy ze szczepów inkubowano w tych samych optymalnych, dla tego gatunku bakterii, warunkach. Na poniższych rysunkach zaprezentowano wyniki hodowli obydwu szczepów bakterii po 48 godzinach, w obecności pięciu różnych antybiotyków (A–E). Zaciemnione pola wokół białych krążków z antybiotykami wskazują zahamowanie wzrostu bakterii.
4.1. (0–1)
Zaznacz hipotezę badawczą, którą potwierdzają wyniki powyższego doświadczenia.
- Oporność badanego gatunku bakterii na penicyliny zależy od szczepu bakterii.
- Oporność badanego gatunku bakterii na penicyliny zależy od dawki antybiotyku.
- Oporność badanego gatunku bakterii na penicyliny zależy od sposobu hodowli bakterii.
- Oporność badanego gatunku bakterii na penicyliny zależy od czasu kontaktu z antybiotykiem.
4.2. (0–2)
Podaj oznaczenie literowe antybiotyku,
- który hamuje wzrost obydwu szczepów bakterii: ,
- na który obydwa szczepy bakterii są oporne: .
Rozwiązanie
4.1. (0–1)
Rozwiązanie:
A.
Schemat punktowania:
1 pkt – za zaznaczenie prawidłowej hipotezy
0 pkt –za zaznaczenie hipotezy nieprawidłowej lub zaznaczenie więcej niż jednej
odpowiedzi, lub brak odpowiedzi
4.2. (0–2)
Rozwiązanie:
- antybiotyk, który hamuje wzrost obu szczepów: A.
- antybiotyk, na który oba szczepy bakterii są oporne: C.
Schemat punktowania:
2 pkt – za poprawny wybór obu prawidłowych antybiotyków
1 pkt – za poprawny wybór jednego antybiotyku
0 pkt – za odpowiedź niepoprawną lub wybór więcej niż po jednym antybiotyku, lub brak
odpowiedzi