Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 90.
Kategoria:
Dziedziczenie
Metody badawcze i doświadczenia
Typ:
Sformułuj wnioski, hipotezę lub zaplanuj doświadczenie
Uzupełnij/narysuj wykres, schemat lub tabelę
Przeprowadzono badanie, w którym skrzyżowano homozygotyczne muszki owocowe, mające allele dominujące (K) – warunkujące skrzydła proste (krzyżówka A) oraz homozygotyczne muszki owocowe, mające allele recesywne (k) – warunkujące skrzydła odgięte (krzyżówka B). Na rysunku przedstawiono fenotypy potomstwa tych muszek, hodowanego w różnej temperaturze (15°C i 25°C).
a) | Uzupełnij tabelę – wpisz genotypy i fenotypy osobników pokolenia F1 ustalone na podstawie przedstawionych wyników. |
Dane | Krzyżówka A | Krzyżówka B | ||
osobniki pokolenia F1 | I (15°C) | II (25°C) | III (15°C) | IV (25°C) |
genotypy osobników F1 | ||||
kształt skrzydeł osobników pokolenia F1 |
b) | Wśród A–D zaznacz wniosek wynikający z przedstawionych wyników badań. |
- Wiele charakterystycznych cech muszki owocowej nie jest dziedziczonych.
- Kształt skrzydeł muszki owocowej warunkowany jest jedynie przez genotyp.
- Mutacje występują tylko wtedy, gdy muszki owocowe hodowane są w niskiej temperaturze.
- Kształt skrzydeł może być warunkowany przez współdziałanie genotypu i warunków środowiska.
Rozwiązanie
a)
(0-1)
Dane | Krzyżówka A | Krzyżówka B | ||
osobniki pokolenia F1 | I (15°C) | II (25°C) | III (15°C) | IV (25°C) |
genotypy osobników F1 | KK | KK | kk | kk |
kształt skrzydeł osobników pokolenia F1 | proste | proste | proste | odgięte |
b)
(0-1)
D
D
Wskazówki
a)
Uzupełnij dane w tabeli, zapisując genotypy wszystkich osobników wynikające
z przedstawionej krzyżówki, a następnie zapisz cechę skrzydeł (proste, odgięte) widoczną
na rysunku.
b)
Aby wybrać prawidłową odpowiedź, przeanalizuj wyniki krzyżówek w powiązaniu
z warunkami hodowli potomstwa i dostrzeż, że temperatura wpływa na fenotyp muszek
w pokoleniu F1 – potomstwo muszek posiadających skrzydła odgięte zareagowało na zmianę
(obniżenie) temperatury wytworzeniem fenotypu, który naśladował cechę dominującą.