Chemia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 119.
Na zajęciach koła chemicznego uczniowie mieli zaplanować i wykonać doświadczenie, podczas którego otrzymaliby wodorotlenek sodu.
Sformułowali cel doświadczenia: Otrzymywanie wodorotlenku sodu NaOH w reakcji tlenku sodu Na2O z wodą. Następnie przystąpili do przeprowadzenia doświadczenia, wykonując kolejne czynności i notując spostrzeżenia:
1) do kolby stożkowej wprowadzili gazowy tlen z butli,
2) wyjęli ze słoika sód i po osuszeniu go z ciekłej parafiny umieścili małe ziarno tego metalu
na łyżce do spalań,
3) zapalili sód w płomieniu palnika gazowego i płonący wprowadzili do kolby stożkowej,
4) kiedy płomień zgasł, strącili z łyżki na dno kolby jasnożółty proszek i wyjęli łyżkę
do spalań z kolby,
5) po chwili dolali do kolby stożkowej wodę i zamieszali, obserwując rozpuszczanie się
jasnożółtego proszku, czemu towarzyszyło wyraźne spienienie zawartości kolby,
6) kropla fenoloftaleiny dodana do otrzymanego roztworu zabarwiła go na malinowo.
Po przeprowadzeniu doświadczenia uczniowie wyciągnęli następujący wniosek: Sód spalany w tlenie daje tlenek sodu, który rozpuszcza się w wodzie i z nią reaguje, a produktem tej reakcji jest wodorotlenek sodu.
Napisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji spalania sodu w tlenie.
Rozwiązanie
Poprawna odpowiedź:
Równanie reakcji: 2Na + O2 → Na2O2
Wskazówki
W odpowiedzi należy uwzględnić fakt, że sód podczas spalania w tlenie daje nadtlenek sodu Na2O2, tak więc substratami reakcji są sód i tlen, a produktem – nadtlenek sodu. Następnie z bilansu masy ustalamy odpowiednie współczynniki stechiometryczne w równaniu reakcji.