Filologia germańska, Uniwersytet Śląski - opinia studenta III roku studiów stacjonarnych

3

Jak wygląda nauka na pierwszym roku?

Wybrałam i studiuję specjalność: język szwedzki.
Ilość nauki jest porównywalna lub nawet mniejsza. Średnio od 1 do 3 godzin 5 dni w tygodniu wystarcza na zaliczenie wszystkiego na ponadprzeciętnym poziomie. Wolnego zostaje tyle, aby np. spokojnie przyjąć pracę weekendową. Ilość książek potrzebnych do nauki jest nieduża. W następnych latach ilość książek nie zwiększa się znacznie. Czas poświęcony na naukę musi być zwiększony na drugim roku, natomiast na trzecim można spokojnie uczyć się mniej niż na pierwszym.

Jak oceniasz możliwości rozwoju jakie daje uczelnia i/lub wybrany przez Ciebie kierunek?

Kierunek jest w ogóle nie przemyślany, zajęcia są prowadzone w sposób chaotyczny, zmiany prowadzących co roku powodują zamieszanie - kolejni prowadzący nie sprawdzają dotychczasowego poziomu grupy, lub dostosowują zajęcia do najwybitniejszych uczniów, podczas gdy reszta tych, którzy uczą się po prostu dobrze, traci na tym i jest zmuszona do ciągłego doszkalania się na własną rękę (np. kolega z grupy umie XYZ, a reszta została zaznajomiona tylko z X, więc musi nagle nadrobić YZ bez nauczyciela, który (mimo uwag) decyduje się przeskoczyć partię materiału, bo jeden pan go umiał.
Niektórzy nauczyciele są bardzo niekompetentni i nieprzygotowani do nauczania w tematach, które im przydzielono.
Biblioteka wydziałowa zaopatrzona okej. Konferencje i warsztaty pojawiają się, współpraca z wydziałem nauk społecznych w ramach nauki historii krajów skandynawskich na wielkim plusie (wykładowcy zapraszają często na dodatkowe, tematyczne wykłady swoje jak i ich kolegów po fachu z całej Europy).
Możliwość realnej pracy z językiem istnieje przez duże braki w wielu firmach, niestety może się okazać, że poziom studentów po licencjacie jest dużo niższy, niż ten, który zakłada system kształcenia (powinno kończyć się z poziomem B1/B2, podczas gdy wielu z studentów przechodzi słabo rozumiejąc język).
Narzucają język niemiecki jako drugi język, na specjalności z Szwedzkiego, narzucone są też kompletnie niepotrzebne filologom szwedzkim zajęcia z kultury, literatury i znajomości geograficznej Niemiec. W ogóle zajęcia z profesorami specjalizującymi się w Niemieckim są wpychane jako "zapełniacze" czasu oraz punktów ECTS.

Jaka atmosfera panuje na uczelni?

Część wykładowców bardzo spokojna, atmosfera na zajęciach jest nie stresująca, ale mimo to poziom jest wysoki. Zajęcia są jednak często bardzo nieróżnorodne, obejmują tylko jedną wybraną część nauki języka (np. tylko słuchanie, podczas gdy czytanie, gramatyka, leksyka w ogóle nie są poruszane/poruszane są pobieżnie)
Część wykładowców czerpie przyjemność z znęcania się nad studentami, wybranych losowo, nawet z tych najlepszych równocześnie przepuszczając tych, którzy kompletnie nie dbają o naukę i mimo kolejnych "szans" nadal nie poprawiają swoich wyników.
Jeden z wykładowców całkowicie oderwany od rzeczywistości, nie do końca sam wie, jak prowadzić swój przedmiot i na czym miałby polegać. W ogóle nie gotowy odpowiadać na pytania uczniów, nie reaguje na ich prośby wytłumaczenia zagadnień, które wcześniej nie były podane, a nagle są wymagane. W ogóle zamknięty na jakąkolwiek rozmowę z uczniami. Oceny z przedmiotów wybierane losowo, zero systemu oceniania.
Wykładowcy z przedmiotów pobocznych związanych z niemieckim (kultura, literatura) często bardzo wymagający, za bardzo biorąc pod uwagę, że część grupy nigdy nie miała styczności z j. niemieckim i nie jest on obowiązkowy.
Wykładowcy z praktycznego niemieckiego świetnie przygotowani, dobrze prowadzą zajęcia, odpowiednio dostosowują poziom zajęć i egzaminy do grupy (nie za łatwe, nie szalenie trudne). Zajęcia są różnorodne, interesujące i nie nudzą.

Jak jest z mieszkaniem?

Ceny mieszkań w Sosnowcu są dość wysokie, gdyby nie pracujący konkubent nie byłoby mnie stać na mieszkanie w mieszkaniu.

Życie w mieście

Dot. wydziału filologicznego, ale jest stąd blisko do wydziału NOZ i informatycznego.
Komunikacja miejska ok, chociaż miejscami nie za dobrze opisana (np. pomijane przez bus przystanki, po to by zawrócić i zatrzymać się po drugiej stronie ulicy (Orla, Dworzec PKP itp) już nie raz prawie przyprawiły pierwszy raz korzystające z linii osoby o zawał).
Dojazdy do wydziału zarówno tramwajami, autobusami z Sosnowca, Będzina, Katowic, Jaworzna i innych. Około 15 minut spaceru z dworca kolejowego. Niestety najkrótsza droga z niego prowadzi poprzez nieoznaczone ścieżki między blokami/przez tereny zalesione, przez co studenci często decydują się na przesiadkę do autobusu.
Dookoła wydziału znajduje się kilka kawiarni, sklepów, biedronka, kebab, żabka, bankomat, pizzeria, restauracje oraz park z ławkami, basen. Na wydziale kilka miejsc do siedzenia, liczne automaty z przekąskami i napojami, stołówka, kawiarnia, czytelnia na wydziale. Miejsc do siedzenia bardzo brakuje szczególnie na przerwie 45-minutowej. Brakuje jakiegoś miejsca gdzie podczas okienek można by wygodnie usiąść z książkami do nauki.

Własne uwagi, spostrzeżenia, wskazówki

Osobiście - prawie cała fascynacja moim kierunkiem zniknęła podczas tych studiów, w sensie w ogólnie nie zaspokoiły one mojej chęci poznania kraju oraz języka, którego naukę wybrałam. Być może lepiej iść jednak na inny kierunek, a języka nauczyć się na np. kursie, który zapewne przyniesie tyle samo, jeśli nie więcej, efektów.