Chemia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 179.

Kategoria: Polisacharydy Typ: Podaj/zinterpretuj przebieg reakcji

Uczniowie przeprowadzili dwuetapowe doświadczenie. I etap doświadczenia zilustrowali schematem:

Po ochłodzeniu zneutralizowali nadmiar kwasu wodorotlenkiem sodu i przeprowadzili II etap doświadczenia, według schematu:

Podczas II etapu doświadczenia zaobserwowali powstanie ceglastoczerwonego osadu.

Uczniowie przedstawili cel doświadczenia i na podstawie przyjętych założeń oraz obserwacji sformułowali wniosek.

Cel doświadczenia Wniosek
Uczeń 1. Sprawdzenie, czy skrobia ma właściwości redukujące. Skrobia ma właściwości redukujące.
Uczeń 2. Sprawdzenie, czy produktem hydrolizy skrobi jest glukoza. Produktem hydrolizy skrobi jest glukoza.

Przedstawione przez uczniów cele doświadczenia i wnioski są błędne.

179.1 (0-1)

Wyjaśnij, dlaczego podane przez uczniów cele doświadczenia oraz sformułowane na podstawie obserwacji i przyjętych celów wnioski są błędne.

179.2 (0-1)

Podaj poprawny cel opisanego doświadczenia i na podstawie przyjętych założeń oraz obserwacji sformułuj wniosek wynikający z tego doświadczenia.

Rozwiązanie

179.1 (0-1)

Uczeń 1:
W I etapie doświadczenia zachodzi hydroliza skrobi, a więc w II etapie doświadczenia badane są właściwości redukujące produktu hydrolizy skrobi, a nie skrobi – podany cel doświadczenia jest więc błędny. Opisana obserwacja (wynik próby Trommera) jest prawdziwa dla produktu hydrolizy skrobi. Nie można stwierdzić, czy będzie prawdziwa dla skrobi, a więc sformułowany wniosek jest błędny. Na podstawie przeprowadzonego doświadczenia nie można sformułować wniosku dotyczącego właściwości redukujących skrobi.

Uczeń 2.:
W I etapie doświadczenia zachodzi hydroliza skrobi, a w II etapie badane są właściwości redukujące produktu hydrolizy skrobi – stwierdzamy obecność substancji, która ma właściwości redukujące – nie musi nią być glukoza. Podana obserwacja (wynik próby Trommera) produktu hydrolizy może być prawdziwa, np. dla aldehydu, maltozy i każdego innego związku redukującego. Związki te, podobnie jak glukoza, dają takie same objawy reakcji z zawiesiną Cu(OH)2. Wniosek nie jest więc poprawny – na podstawie wyniku doświadczenia nie możemy stwierdzić, że produktem hydrolizy skrobi na pewno jest glukoza, można stwierdzić, że jest nim związek redukujący.

179.2 (0-1)

Cel doświadczenia: Zbadanie, czy produkt hydrolizy skrobi ma właściwości redukujące.
Wniosek: Produkt hydrolizy skrobi ma właściwości redukujące.

Wskazówki

179.1 (0-1)

Na wstępie dokonaj analizy przebiegu dwuetapowego doświadczenia. Przypomnij sobie właściwości skrobi i zauważ, że substancja ta ogrzewana z roztworami mocnych kwasów ulega hydrolizie. W II etapie doświadczenia przeprowadzono próbę Trommera – zaszła reakcja, w wyniku której nastąpiło utlenienie substancji znajdującej się w zlewce po I etapie doświadczenia. Wynik tej próby okazał się pozytywny, bo wytrącił się pomarańczowy osad Cu2O. Takie objawy próby Trommera są charakterystyczne dla związków, które w cząsteczce mają grupę aldehydową. Możemy więc stwierdzić, że substancja, której roztwór otrzymano w zlewce po I etapie doświadczenia, ma właściwości redukujące, oraz że w jej cząsteczce jest grupa aldehydowa. Cele i wnioski sformułowane przez ucznia 1. i ucznia 2. są więc nieuprawnione.

179.2 (0-1)

Celem doświadczenia jest rozwiązanie problemu badawczego. Problem badawczy można przedstawić w postaci pytania, ale również w formie zdania oznajmującego, np. jako temat doświadczenia. W materiale źródłowym opisano przebieg doświadczenia i zilustrowano jego wynik, a więc możesz sformułować problem badawczy, np. jako zdanie oznajmujące, czyli jako temat tego doświadczenia.

Z kolei wniosek jest potwierdzeniem lub zaprzeczeniem hipotezy (czyli przypuszczenia, które się sprawdza w doświadczeniu). Wniosek jest odpowiedzią na pytanie zawarte w problemie badawczym. Jest uogólnieniem sformułowanym na podstawie uzyskanych wyników. W materiale źródłowym przedstawiono opis i wynik doświadczenia. Jeżeli dokonaliśmy poprawnej odpowiedzi w punkcie a) zadania, to nie powinniśmy mieć problemu ze sformułowaniem celu doświadczenia i wniosku, czyli odpowiedzią na pytanie zawarte w problemie badawczym. Celem doświadczenia jest zbadanie, czy produkt hydrolizy skrobi ma właściwości redukujące, a poprawnie sformułowany wniosek brzmi: produkt hydrolizy skrobi ma właściwości redukujące.