Na rysunkach przedstawiono szkielety dorosłych osobników: współczesnego człowieka
oraz współczesnej małpy człekokształtnej – goryla (nie zachowano proporcji wielkości).
Na podstawie: E.P. Solomon, L.R. Berg, D.W. Martin, C.A. Ville, Biologia. Warszawa 1996, s. 477.
a)
Na podstawie analizy rysunków wymień dwie cechy budowy szkieletu osiowego człowieka, które różnią go od szkieletu osiowego goryla, a związane są z dwunożnością oraz pionizacją ciała.
b)
Wśród wymienionych poniżej cech budowy szkieletu (1–9) dorosłego człowieka oraz dorosłego goryla zaznacz te, które są dla nich wspólne.
mała trzewioczaszka
przeciwstawny kciuk
przeciwstawny paluch
skrócona miednica
zaokrąglona potylica
siedem kręgów szyjnych
silnie rozwinięta łopatka
zwykle dwanaście par żeber
podwójnie wysklepiona stopa
c)
Przyporządkuj wybrane cechy budowy szkieletu wymienione w podpunkcie b) zadania (1–9) do kategorii podanych w tabeli. Oznaczenia cyfrowe cech wpisz do odpowiednich rubryk tabeli.
Cechy goryla bezpośrednio związane z poruszaniem się na drzewach
Cechy człowieka bezpośrednio związane z dwunożnością
Rozwiązanie
a)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
Większa liczba krzywizn kręgosłupa człowieka (kręgosłup esowato, a nie łukowato wygięty).
Otwór czaszki (otwór wielki) człowieka mieści się w środku podstawy czaszki, a nie z tyłu czaszki.
b)
(0-1)
2, 6, 7
c)
(0-1)
Cechy goryla bezpośrednio związane z poruszaniem się na drzewach: 2, 3, 7
Cechy człowieka bezpośrednio związane z dwunożnością: 4, 9
Wskazówki
a)
Realizację tego polecenia rozpocznij od przypomnienia sobie, z czego składa się szkielet
osiowy kręgowca, po czym przystąp do analizy obu rysunków, a dokładniej – do porównania
budowy szkieletu osiowego człowieka i goryla. Następnym krokiem powinno być powiązanie
cech budowy szkieletu osiowego człowieka z dwunożnością i pionizacją postawy, czego
konsekwencją powinno być wyróżnienie tych cech u człowieka, w przeciwieństwie do goryla.
b)
Aby zrealizować to polecenie, należy weryfikować występowanie każdej wymienionej cechy
(1–9) na przedstawionych rysunkach, pamiętając, że należy wybrać cechy wspólne
dla szkieletu człowieka i szkieletu goryla. Korzystaj więc z obu rysunków, porównując każdą
kolejną cechę budowy szkieletu u obu organizmów.
c)
Aby rozwiązać to zadanie, trzeba najpierw zastanowić się nad podanymi w tabeli kryteriami
podziału cech człowieka i goryla, a następnie przypomnieć sobie, na czym polega poruszanie
się małp człekokształtnych na drzewach, a na czym – poruszanie się człowieka na lądzie,
(a dokładniej – chodzenie i bieganie). Następnie należy przeanalizować (rozważyć) każdą
z wymienionych cech (1–9) w odniesieniu do każdego zastosowanego kryterium, czyli
zdecydować, czy jest ona przystosowaniem goryla do poruszania się na drzewach, czy też
przystosowaniem człowieka do chodzenia i biegania.
Zgłaszanie uwagi / błędu
Aktywuj BiologHelp+ i uzyskaj pełny dostęp do dodatkowych funkcji serwisu