Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 130.
Kategoria:
Ewolucjonizm i historia życia na ziemi
Typ:
Uzupełnij/narysuj wykres, schemat lub tabelę
Zamknięte (np. testowe, prawda/fałsz)
Podaj/wymień
Na rysunkach przedstawiono szkielety dorosłych osobników: współczesnego człowieka oraz współczesnej małpy człekokształtnej – goryla (nie zachowano proporcji wielkości).
a) | Na podstawie analizy rysunków wymień dwie cechy budowy szkieletu osiowego człowieka, które różnią go od szkieletu osiowego goryla, a związane są z dwunożnością oraz pionizacją ciała. |
b) | Wśród wymienionych poniżej cech budowy szkieletu (1–9) dorosłego człowieka oraz dorosłego goryla zaznacz te, które są dla nich wspólne. |
- mała trzewioczaszka
- przeciwstawny kciuk
- przeciwstawny paluch
- skrócona miednica
- zaokrąglona potylica
- siedem kręgów szyjnych
- silnie rozwinięta łopatka
- zwykle dwanaście par żeber
- podwójnie wysklepiona stopa
c) | Przyporządkuj wybrane cechy budowy szkieletu wymienione w podpunkcie b) zadania (1–9) do kategorii podanych w tabeli. Oznaczenia cyfrowe cech wpisz do odpowiednich rubryk tabeli. |
Cechy goryla bezpośrednio związane z poruszaniem się na drzewach | Cechy człowieka bezpośrednio związane z dwunożnością |
---|---|
Rozwiązanie
a)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
- Większa liczba krzywizn kręgosłupa człowieka (kręgosłup esowato, a nie łukowato wygięty).
- Otwór czaszki (otwór wielki) człowieka mieści się w środku podstawy czaszki, a nie z tyłu czaszki.
b)
(0-1)
2, 6, 7
c)
(0-1)
Cechy goryla bezpośrednio związane z poruszaniem się na drzewach: 2, 3, 7
Cechy człowieka bezpośrednio związane z dwunożnością: 4, 9
Wskazówki
a)
Realizację tego polecenia rozpocznij od przypomnienia sobie, z czego składa się szkielet
osiowy kręgowca, po czym przystąp do analizy obu rysunków, a dokładniej – do porównania
budowy szkieletu osiowego człowieka i goryla. Następnym krokiem powinno być powiązanie
cech budowy szkieletu osiowego człowieka z dwunożnością i pionizacją postawy, czego
konsekwencją powinno być wyróżnienie tych cech u człowieka, w przeciwieństwie do goryla.
b)
Aby zrealizować to polecenie, należy weryfikować występowanie każdej wymienionej cechy
(1–9) na przedstawionych rysunkach, pamiętając, że należy wybrać cechy wspólne
dla szkieletu człowieka i szkieletu goryla. Korzystaj więc z obu rysunków, porównując każdą
kolejną cechę budowy szkieletu u obu organizmów.
c)
Aby rozwiązać to zadanie, trzeba najpierw zastanowić się nad podanymi w tabeli kryteriami
podziału cech człowieka i goryla, a następnie przypomnieć sobie, na czym polega poruszanie
się małp człekokształtnych na drzewach, a na czym – poruszanie się człowieka na lądzie,
(a dokładniej – chodzenie i bieganie). Następnie należy przeanalizować (rozważyć) każdą
z wymienionych cech (1–9) w odniesieniu do każdego zastosowanego kryterium, czyli
zdecydować, czy jest ona przystosowaniem goryla do poruszania się na drzewach, czy też
przystosowaniem człowieka do chodzenia i biegania.