Biologia - Zbiór zadań CKE, Poziom rozszerzony (Formuła 2015) - Zadanie 43.
Kategoria:
Nasienne
Typ:
Podaj i uzasadnij/wyjaśnij
Podaj/wymień
Na rysunkach I–III przedstawiono budowę anatomiczną liści roślin należących do różnych grup ekologicznych pod względem wymagań w stosunku do wody.
a) | Przyporządkuj liściom, przedstawionym na rysunkach I–III, nazwy grup ekologicznych roślin, mających liście o takiej budowie. W odpowiedzi posłuż się ich symbolami literowymi (A–D). |
- mezofity
- hydrofity
- sukulenty
- sklerofity
b) | Podaj dwie różnice w budowie skórki liścia roślin I i II, i na przykładzie jednej z nich przedstaw związek budowy liścia tej rośliny ze środowiskiem, w którym występuje. |
c) | Wykaż na przykładzie jednej cechy budowy liścia rośliny III jej przystosowanie do środowiska, w którym występuje. |
Rozwiązanie
a)
(0-1)
- B
- A
- D
b)
(0-1)
Przykłady poprawnych odpowiedzi
- Obecność aparatów szparkowych w skórce w roślinie II w odróżnieniu od rośliny I; brak aparatów szparkowych rośliny I jest konsekwencją życia w wodzie, w środowisku tym są zbędne, ponieważ dwutlenek węgla pobierany jest w postaci jonów wodorowęglanowych, a nie w postaci gazowej.
- Występowanie chloroplastów w skórce liści rośliny I w przeciwieństwie do rośliny II; w wodzie są gorsze warunki świetlne, co jest rekompensowane obecnością chloroplastów w skórce, bo zwiększa to szanse dotarcia promieni świetlnych do chloroplastów i prowadzenia procesu fotosyntezy.
- Występowanie kutykuli na skórce liścia rośliny II, a jej brak w liściu rośliny I; roślina I, żyjąc w wodzie, nie musi chronić się przed jej utratą, więc kutykula jest zbędna (jej brak ułatwia pobieranie soli mineralnych przez liść w wodzie).
c)
(0-1)
Przykład poprawnej odpowiedzi
Roślina ta występuje w środowisku suchym, dlatego w liściu znajdują się zabezpieczenia
chroniące przed utratą wody. Są to: gruba kutykula, aparaty szparkowe w zagłębieniach,
aparaty szparkowe osłonięte włoskami, wielowarstwowa skórka.
Wskazówki
a)
Trzeba znać określenia grup ekologicznych roślin, żyjących w środowiskach o różnej
dostępności wody, a następnie przeanalizować pod tym kątem budowę liści przedstawionych na
rysunkach. Budowa liści jest odzwierciedleniem środowiska, w którym występuje dana roślina.
b)
Należy skupić się na porównaniu budowy skórki obu liści, ponieważ różnice są widoczne.
Wystarczy podać 2 z 3 cech różniących, a następnie na przykładzie jednej z nich wykazać
związek budowy ze środowiskiem rośliny I, czyli wodnej. Najpierw trzeba określić środowisko,
w którym żyje roślina, a następnie wykazać związek budowy z tym środowiskiem.
c)
Przedstawienie adaptacji polega na określeniu sposobu, w jaki dana cecha budowy liścia
ułatwia jej funkcjonowanie w określonym środowisku. Jednak najpierw na podstawie cech
budowy trzeba dobrze określić to środowisko.