Bioinżynieria zwierząt, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (SGGW) - opinia absolwenta studiów stacjonarnych

1

Jak wygląda nauka na pierwszym roku?

Nauki jest zdecydowanie więcej niż w liceum i taka tendencja utrzymuje się przez cały okres studiów, nawet na ostatnich semestrach - tak naprawdę dopiero po zaliczeniu sesji możesz skupić się na pisaniu pracy. Program studiów co rok jest modyfikowany i obecnie jest bardzo zmieniony od tego co realizowałem. Ale to co poznałem i z czym zgadzamy z innym rocznikami zarówno starszymi i młodszymi to: zdarzało się, że to co było w sylabusie nie miało przełożenia na zajęciach - choćby forma zaliczenia przedmiotu była zmieniana, bo "tak" lub prowadzący nie potrafili sprecyzować czy wykłady były obowiązkowe czy nie, bo niby jest sprawdzana obecność na zajęciach (w sylabusie nie określono), ale nie powiedziano wprost czy są obowiązkowe czy nie, a jeśli są to nie określano ilości nieobecności - 20% wg regulaminu uczelni to inne 20% dla prowadzącego. Kilka razy przerabiany był ten sam zakres materiału na różnych przedmiotach. O "ścieżkach" można zapomnieć. Wybierane fakultety są na zasadzie większości głosów i jeśli rocznik nie jest zgrany to uruchamiane są przedmioty z kilku ścieżek - czyli jest jedna ścieżka "misz-masz". Prowadzący w dużej mierze nie udostępniają materiałów do nauki. Część prowadzących traktuje ten kierunek jak "drugą zootechnikę" lub jeśli są to osoby spoza wydziału to nie mają pojęcia komu prowadzą zajęcia. Językiem obcym jako przedmiot odgórnie jest angielski. Plany zajęć są często bezsensowne - zajęcia zarówno rano i po południu od poniedziałku do piątku - w środku dnia 3h okienko, więc trudno pogodzić to z pracą. W piątki zajęcia były do 16 :) Na zaliczenie niektórych przedmiotów trzeba zrobić prezentację, napisać kolokwia/wejściówki, napisać sprawozdania z ćwiczeń, zrobić pracę grupową i egzamin i jeszcze coś co po drodze wymyśli prowadzący. A i bardzo ważne, materiał na ćwiczeniach i na wykładach to często dwie bajki - więc na jeden przedmiot uczysz się podwójnie - na kolokwia i później na egzamin. Lub materiał do egzaminu obowiązuje z wykładów i ćwiczeń - czyli jest tego 2x więcej. O praktyki poza Uczelnią trzeba zadbać samemu, dla pozostałych 2 kierunków są przygotowane listy z propozycjami miejsc, dla bioinżynierii nie ma w dalszym ciągu.

Jak oceniasz możliwości rozwoju jakie daje uczelnia i/lub wybrany przez Ciebie kierunek?

Należy pamiętać, że kończysz uczelnię rolniczą. Jeśli chce się pracować w konkretnym zawodzie np. (jako diagnosta laboratoryjny) należy zapoznać się z Ustawą obowiązującą w PL, opis kierunku może być mylny. Ilość i organizacja zajęć na Uczelni nie pozwala na podjęcie pracy lub trzeba liczyć się z wieloma wyrzeczeniami, żeby to ze sobą połączyć, by móc zaprezentować potencjalnemu pracodawcy coś więcej, niż ukończone studia lub zwyczajnie utrzymać się. Spotkania/warsztaty/konferencje na Wydziale z przedstawicielami firm prowadzone są/dedykowane prawie tylko dla zootechniki. Po studiach pewnie czujesz się w laboratorium, dzięki praktycznym ćwiczeniom - prowadzący starają się aby pracować w małych zespołach, więc na większości przedmiotach praktycznie nie było jednego, pokazowego doświadczenia na całą grupę, tylko rzeczywiście można było zrobić coś samodzielnie.

Jaka atmosfera panuje na uczelni?

To zależało od wykładowcy. Jedni byli bardzo w porządku, inni nie. Traktowano nas jak dzieci.

Jak jest z mieszkaniem?

Ceny za akademiki można znaleźć w necie. Na kampusie pokoje są 2 i 3 osobowe, 1 osobowe są tylko dla wybranych. Jest jedna łazienka na 10 osób i kuchnia na każde piętro. Erasmusi pozostawiają po sobie największy syf. Generalnie jeśli nie umiesz dzielić przestrzeni z innymi lub nigdy tego nie robiłeś/aś to raczej nie jest miejsce dla Ciebie*.
*oraz dla osób cierpiących na klaustrofobie

Życie w mieście

To jest stolica - mnóstwo możliwości, udogodnień i ludzi.

Własne uwagi, spostrzeżenia, wskazówki

Nie wybrałbym ponownie tej Uczelni. Moje oczekiwania nie zostały spełnione, poczułem się rozczarowany poznając jak to wszystko funkcjonuje od środka. Skupiłem się na negatywach, ale bardzo ważnych z pozycji studenta, które rzutują bardzo na tok studiów - bo nawet jak będziesz zafascynowany samym kierunkiem i wiesz, że chcesz to robić to Uczelnia może Cię bardzo mocno zdemotywować i zniechęcić podrzucając ciągle kłody i robić problemy na każdym kroku.
Jest to bardzo biologiczny kierunek, a materiały do nauki najlepsze są w j. angielskim, więc w szkole średniej najlepiej skupić się na biologii i angielskim - zrób certyfikat z języka, nie będziesz musiał/a chodzić na ang - nie pożałujesz.