Matura z biologii 2025 - proponowane odpowiedzi

Poniżej znajdziecie moje własne propozycje odpowiedzi do zadań z tegorocznej matury z biologii. Treść zacznie pojawiać się po opublikowaniu arkusza przez CKE. Pamiętajcie, że są to tylko propozycje, oficjalny klucz zostanie wydany przez CKE w późniejszym terminie. Życzę wszystkim wysokich wyników! :)

Przed zadaniem mi pytania w komentarzu przejrzyj moje odpowiedzi dostępne pod artykułem - przewiń .

Zadanie 1.1 (0-1)

1. F; 2. P

Zadanie 1.2 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
Mostki disiarczkowe stabilizują strukturę trzeciorzędową rybonukleazy

Uzasadnienie:
Rybonukleaza składa się z pojedynczego łańcucha polipepetydowego. (Struktura IV rzędowa określa ułożenie względem siebie co najmniej dwóch łańcuchów polipeptydowych podczas gdy rybonukleaza składa się z pojedynczego łańcucha)

Zadanie 2.1 (0-2)

Podczas dojrzewania owoców obecne w fotosyntetyzującej części owocu chloroplasty , widoczne na mikrofotografii A , mogą się przekształcać w chromoplasty – plastydy wypełnione karotenoidami, widoczne na mikrofotografii B .

Zadanie 2.2 (0-1)

Przykładowe cechy:

  • otoczenie dwiema błonami białkowo-lipidowymi
  • obecność wewnętrznej błony białkowo-lipidowej
  • obecność przestrzeni międzybłonowej
  • obecność własnego materiału genetycznego w postaci DNA
  • obecność własnych rybosomów (70S)

Zadanie 3.1 (0-1)

płyn Lugola

W podobnym zadaniu 14, matury majowej 2016 w kluczu CKE jako nazwę odczynnika uznawała również:

  • jodyna
  • I2 w KI

NIE były natomiast uznawane nazwy:

  • jodoform, jod

Zadanie 3.2 (0-1)

strefa elongacyjna / wydłużania

Zadanie 4.1 (0-1)

Przykładowe sformułowania problemu badawczego:

  • Czy temperatura wpływa na aktywność enzymatyczną enzymu proteolitycznego zawartego w owocach aktinidii smakowitej (/aktynidazy).
  • Wpływ temperatury na aktywność enzymatyczną enzymu proteolitycznego zawartego w owocach aktinidii smakowitej (/aktynidazy).

Zadanie 4.2 (0-1)

Galaretka składa się w włókien kolagenowych ograniczających ruch wody i utrzymujących jej żelową postać. Enzym proteolityczny (aktynidaza) zawarty w owocach kiwi katalizuje reakcję rozkładu łańcuchów polipepetydowych kolagenu w temperaturze 20° C (zestaw 1), jednak jego aktywność w temperaturze 5° C (zestaw 2) spada do takiego poziomu, że woda nie zostaje przez niego uwolniona z siatki włókien kolagenowych w czasie trwania eksperymentu.

Zadanie 4.3 (0-1)

Zestawy kontrolne nie posiadają badanego czynnika (aktynidazy) i mają na celu wykluczenie / weryfikację wpływu temperatury i na stan galaretki celem porównania z próbami badawczymi.

Zadanie 4.4 (0-2)

1. F; 2. P; 3. P

Zadanie 5.1 (0-1)

1. P; 2. F

Zadanie 5.2 (0-1)

chityna

Zadanie 5.3 (0-1)

Ciało raków pokryte jest sztywnym pancerzem, który nie rośnie wraz z nimi i uniemożliwia zmianę objętości ich ciała. Raki w trakcie rozwoju rosną, co wymaga okresowej wymiany pancerza na większy. Proces ten określany jest mianem linienia.

Zadanie 5.4 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
Tylko rak szlachetny może służyć jako gatunek wskaźnikowy czystości wód

Uzasadnienie:
Rak szlachetny występuje jedynie w czystych wodach, stąd jego występowanie może świadczyć o dobrym stopniu czystości wody. Rak pręgowaty występuje powszechnie, zarówno w wodach czystych jak i zanieczyszczonych, stąd na podstawie jego występowania nie możemy stwierdzić, czy woda w miejscu jego występowania jest czysta czy też nie.

Zadanie 5.5 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
Przedstawione gatunki klasyfikowane są w dwóch rodzajach

Uzasadnienie:
Nazwy gatunkowe przedstawionych raków zawierają różne nazwy rodzajowe. Rak szlachetny należy do rodzaju Astacus, podczas gdy rak pręgowaty należy do rodzaju Faxonius.
lub
Należą one do różnych rodzajów, skoro mają różne nazwy rodzajowe (łacińskie).

Warto zauważyć, że w przypadku analogicznych zadań od CKE z poprzednich lat, w punktacji oceniania znajdowała się sugestia, aby odnieść się do rodzajowych nazw łacińskich, jednak w przykładowych odpowiedziach i tak zwykle widniało jako uznawane również najprostsze stwierdzenie, że nazwy rodzajowe się różnią/są takie same (bez ich podawania). Oto przykładowe zadania o analogicznej treści polecenia:

Zadanie 18, test diagnostyczny grudzień 2024
Zadanie 12, matura maj 2022
Zadanie 22, matura maj 2016

Zadanie 6.1 (0-1)

Płazy do rozmnażania wymagają obecności środowiska wodnego. Osuszanie terenów prowadzi do zmniejszenia się powierzchni terenów nadających się do rozmnażania dla płazów, co utrudnia płazom ich odnalezienie / ogranicza możliwości rozwoju wodnych form larwalnych, stąd spadek liczebności płazów.

Można zauważyć, że polecenie zadania, jest niemal identyczne do polecenia z zadania 20.1 matury z maja 2024.

Polecenie zeszłorocznego zadania: Wykaż, że osuszanie siedlisk ma negatywny wpływ na liczebność płazów w Polsce.

Prawidłowe odpowiedzi wg klucza CKE do zeszłorocznego zadania:

  • Utrata siedlisk – płazom do rozrodu niezbędna jest woda, ale z powodu zaniku małych zbiorników wodnych w wyniku osuszania utrudniony jest rozród, co skutkuje zmniejszaniem się liczebności populacji.
  • Osuszanie siedlisk powoduje, że płazy tracą żerowiska.
  • Stadium larwalne płazów – kijanka – żyje wyłącznie w środowisku wodnym, bez którego płazy nie mogłyby zamknąć cyklu życiowego.
  • Osuszanie prowadzi do fragmentacji siedlisk, co wymusza migracje płazów, które giną na drogach, bo szlaki migracji płazów przecinają drogi budowane przez człowieka.
  • Płazy mają wilgotną skórę, która nie może wyschnąć, bo inaczej wymiana gazowa nie będzie zachodziła na odpowiednim poziomie.
  • Płazy nie piją wody, ale pobierają ją przez skórę, a jest to możliwe tylko w wilgotnym środowisku.

Uwaga (od CKE z maja 2024):
Nie uznaje się odpowiedzi zbyt ogólnych, nieodnoszących się do konkretnego przykładu biologii płazów, np. „Wilgotne środowisko jest niezbędne płazom do życia”.

Zadanie 6.2 (0-1)

C. 2.

Zadanie 6.3 (0-2)

1. F; 2. P; 3. F

Zadanie 7.1 (0-1)

Tilapia nilowa żyje w środowisku słodkowodnym, charakteryzującym się niższym stężeniem jonów Na+ i Cl niż w środowisku wewnętrznym ryby. Prowadzi to do utraty przez rybę powyższych jonów na drodze dyfuzji do otoczenia oraz osmotycznego napływu wody do ciała ryby, co również sprzyja rozcieńczeniu stężenia jonów. Dlatego też tilapia aktywnie pobiera jony Na+ i Cl ze środowiska aby utrzymać ich stałe stężenie w tkankach, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zadanie 7.2 (0-1)

Noszenie w jamie gębowej zapłodnionych jaj, larw i narybku przez samice pielęgnicowatych zwiększa szanse na przeżycie potomstwa, ponieważ zmniejsza ryzyko jogo konsumpcji przez drapieżniki / zapewnia mu względnie stałe warunki środowiska zewnętrznego i chroni je przed uszkodzeniem.

Zadanie 8.1 (0-1)

płazy

Zadanie 8.2 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
Naczynia oznaczone na schemacie literą X to tętnice

Uzasadnienie:
Naczynia te odprowadzają krew z komory serca.

Zadanie 8.3 (0-1)

B. 1.

Zadanie 9.1 (0-2)

Nr na schemacie Nazwa tkanki łącznej Mikrofotografia
1. tkanka kostna B
2. tkanka chrzęstna (szklista) C
3. tkanka łączna właściwa zbita / zwarta A
4. tkanka tłuszczowa (żółta) D

Można zauważyć, że na schemacie kolana oznaczono tkankę kostną gąbczastą, natomiast na fotografii widzimy tkankę kostną zbitą. Jest to dla mnie sygnał, że autor pytania nie zastanawiał się nad precyzyjnym oznaczeniem rodzaju tkanki i w kluczu odpowiedzi od CKE powinny być honorowane również odpowiedzi bardziej ogólne, stąd doprecyzowania ująłem w nawiasach.

Zadanie 9.2 (0-1)

B. 3.

Zadanie 9.3 (0-1)

Maź stawowa zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi powierzchniami stawu, pełni funkcję odżywczą dla chrząstki stawowej jak również bierze udział w usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii wytwarzanych przez komórki chrząstki stawowej.

(przypuszczam, że wystarczy przedstawienie jednej z wymienionych ról, przy czym autor pytania miał pewnie na myśli przede wszystkim zmniejszanie tarcia)

Zadanie 10.1 (0-2)

Efekt działania Anatoksyna-a Guanitoksyna
spowolnienie rozkładu acetylocholiny w szczelinie synaptycznej T T
rozluźnienie włókien mięśniowych i zwiotczenie mięśni N N

Widzę, że to zadanie wzbudza sporo wątpliwości, więc je przeanalizuję. Ustalmy zatem fakty:

  • acetylocholina − neuroprzekaźnik, który po uwolnieniu do szczeliny synaptycznej łączy się z receptorem na błonie postsynaptycznej i wywołuje skurcz mięśnia
  • acetylocholinesteraza − rozkłada acetylocholinę, zatem zapobiega przedłużonym skurczom mięśniowym (jeżeli acetylocholina zalegałaby w szczelinie synaptycznej, mogłaby stale pobudzać receptory na błonie postsynaptycznej powodując ciągły skurcz mięśnia, aby mięsień mógł się rozluźnić acetylocholina musi być usunięta)
  • anatoksyna-a − naśladuje działanie acetylocholiny, ale nie jest degradowana przez enzym. Wiąże się też odwracalnie z centrum aktywnym acetylocholinesterazy
  • guanitoksyna − wiąże się trwale z centrum aktywnym acetylocholinesterazy

Przeanalizujmy zatem efekty działania wymienionych związków:

  • anatoksyna-a − naśladuje acetylocholinę, łącząc się z receptorem w błonie postsynaptycznej, aktywuje receptor, zatem podobnie jak acetylocholina prowadzi do skurczu mięśnia. Łącząc się z centrum aktywnym enzymu blokuje czasowo część jego cząsteczek, przez co spowalnia rozkład acetylocholiny. Mamy tutaj do czynienia z klasyczną inhibicją kompetycyjną (konkurencja inhibitora z substratem o centrum aktywne enzymu). Spowolnienie rozkładu acetylocholiny dodatkowo ogranicza możliwość rozluźnienia mięśnia.
  • guanitoksyna − blokuje działanie cząsteczki enzymu, co powoduje spowolnienie rozkładu acetylocholiny, a skoro zostaje ona nierozłożona w szczelinie synaptycznej, to łącząc się z receptorami nie pozwala na rozluźnienie mięśnia. Dlaczego spowolnienie rozkładu acetylocholiny, a nie jej zatrzymanie? W metabolizmie bardzo mało mamy sytuacji zupełnie zero-jedynkowych, więc za każdym razem jeżeli przyjdzie nam na myśl rozwiązanie, gdzie stwierdzamy, że jakiś proces zostaje zahamowany/zatrzymany powinniśmy się dobrze zastanowić nad odpowiedzią (zaznaczam to w komentarzach do zadań). Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację, kiedy podajemy po trochu guanitoksyny do szczeliny synaptycznej. Co się dzieje? Rozkład acetylocholiny zostaje stopniowo spowolniony. Czy dodając kolejne porcje guanitoksyny będziemy w stanie całkowicie zatrzymać rozkład acetylocholiny? Moim zdaniem nie. To, że dana cząsteczka łączy się trwale z centrum aktywnym enzymu nie oznacza jeszcze, że zablokuje wszystkie cząsteczki enzymu. Przykładowo nie dojdzie do połączenia, jeżeli w centrum aktywnym będzie znajdowała się akurat acetylocholina. A co z nowo powstałymi cząsteczkami enzymu? Mamy jeszcze jedną kwestię. W tabeli mowa jest o spowolnieniu rozkładu acetylocholiny w szczelinie, ale nie ma tutaj wyszczególnienia, że chodzi tylko o rozkład enzymatyczny. W treści zadania nie mamy informacji, aby guanitoksyna blokowała również nieenzymatyczną degradację acetylocholiny. Innymi słowy na podstawie treści zadania mamy pewność, że guanitoksyna może spowolnić rozkład acetylocholiny, być może nawet do prędkości bliskiej 0, ale nie jesteśmy w stanie udowodnić, że może taki proces całkowicie zatrzymać.

Zadanie 10.2 (0-1)

A. 1.

Zadanie 11 (0-2)

Znaczne podwyższenie poziomu glukozy w osoczu wynikające z (nadmiaru / niedoboru) insuliny przekracza możliwości resorpcji zwrotnej w kanalikach nerkowych, w wyniku czego nadmiar glukozy jest wydalany z moczem. Zwiększenie osmolarności osocza krwi jest przyczyną (zmniejszenia / zwiększenia) ilości wazopresyny uwalnianej do krwi oraz (nasilenia / osłabienia) uczucia pragnienia.

Zadanie 12.1 (0-1)

  1. Transport białka GLUT4 do błony komórkowej w komórce mięśnia szkieletowego w czasie spoczynku w okresie sytości: B .
  2. Transport glukozy z wnętrza komórki wątroby do płynu zewnątrzkomórkowego w okresie głodu: C .

Zadanie 12.2 (0-1)

Insulina po przyłączeniu się do receptora na powierzchni komórki wątroby aktywuje kaskadę sygnałową prowadzącą do fosforylacji glukozy do glukozo-6-fosforanu. (Związek ten przykazywany jest następnie do szlaków metabolicznych komórki.) Dzięki czemu napływająca do komórki glukoza jest na bieżąco zużywana. Pozwala to na utrzymanie gradientu stężeń glukozy między wnętrzem komórki, a jej otoczeniem i ciągłą dyfuzję glukozy do komórki, zgodnie z tym gradientem.

Zadanie 12.3 (0-1)

Transportery GLUT2 odpowiedzialne są za ułatwienie dyfuzji glukozy powstałej w wyniku glikogenolizy i glukoneogenezy z komórek wątroby do krwi w okresie głodu.

Zadanie 12.4 (0-1)

np:

  • glukagon
  • adrenalina
  • kortyzol
  • somatotropina (hormon wzrostu)

Zadanie 13.1 (0-1)

ADC zawiera w swojej budowie przeciwciało monoklonalne, które jest zaprojektowane aby łączyć się specyficznie z antygenami obecnymi tylko na powierzchni komórek nowotworowych. Po przyłączeniu się ADC do antygenu na powierzchni komórki nowotworowej kompleks tak powstały ulega endocytozie do komórki nowotworowej. Odpowiednie dobranie łącznika chemicznego między toksycznym lekiem a przeciwciałem pozwala na uwolnienie leku dopiero po wchłonięciu przez komórkę nowotworową i strawieniu kompleksu we wnętrzu tejże komórki, bez narażania komórek zdrowych.

Sformułowanie kolejnego pytania do tego zestawu zadań sugeruje, że w kluczu CKE uwaga będzie położona tylko na specyficzność przeciwciał zawartych w kompleksie ADC wobec antygenów występujących wyłącznie na komórkach nowotworowych. W mojej odpowiedzi zwracam uwagę również na dodatkowy aspekt łącznika i endocytozy, bez których specyficzność przeciwciała byłaby bezcelowa - sama specyficzność wg mnie nie wyjaśnia dlaczego lek nie jest uwalniany np. obok komórek nowotworowych, co mogłoby prowadzić do uszkadzania również okolicznych prawidłowych komórek.

Zadanie 13.2 (0-1)

Zachowanie stabilności łącznika w ADC podczas transportu tych cząsteczek w krążeniu ogólnoustrojowym jest konieczne, aby toksyczny lek nie został uwolniony przed dotarciem ADC do komórki nowotworowej. W przeciwnym razie również zdrowe komórki organizmu mogłyby zostać narażone na toksyczne działanie transportowanej w ADC substancji, co zniwelowałoby założoną specyficzność działania cząsteczki ADC oraz ograniczyłoby ilość leku, który dotarłby do komórek nowotworowych.

Zadanie 13.3 (0-1)

Lizosomy obecne w komórce nowotworowej zawierają enzymy niezbędne do strawienia łącznika między lekiem a przeciwciałem, co umożliwia uwolnienie leku wewnątrz komórki nowotworowej i jego działanie. Uwolnienie enzymów i strawienie koniugatu ADC następuje po połączeniu się lizosomu z pęcherzykiem endocytarnym zawierającym ADC.

Zadanie 14.1 (0-2)

Enzym Nazwa enzymu
(helikaza, ligaza, restryktaza)
Funkcja enzymu
E1 restryktaza przecięcie cząsteczki plazmidu w specyficznym miejscu (z pozostawieniem lepkich końców)
lub
wycięcie z obcego DNA fragmentu, nadającego się do włączenia do plazmidu (z pozostawieniem lepkich końców)
lub
przecięcie łańcucha DNA w obrębie specyficznej sekwencji
E2 ligaza włączenie obcego DNA do cząsteczki plazmidu

Zadanie 14.2 (0-1)

Wektor w metodach otrzymywania organizmów transgenicznych stanowi ogniwo/narzędzie pozwalające na włączenie obcego materiału genetycznego do modyfikowanych komórek. Bakteria A. tumefaciens w opisanej metodzie infekując komórki roślinne wprowadza do ich wnętrza wcześniej spreparowany plazmid zawierający obcy gen, który następnie zostaje zintegrowany z materiałem genetycznym modyfikowanej komórki. Pełni zatem funkcję wektora w przedstawionej metodzie.

Zadanie 15 (0-1)

Wynik elektroforezy DNA wyizolowanego z komórek obumierających w wyniku nekrozy ilustruje ścieżka ( A / B / C ). Wynik elektroforezy DNA wyizolowanego z komórek obumierających w wyniku apoptozy ilustruje ścieżka (A / B / C).

Zadanie 16.1 (0-1)

delecja (nukleotydu)

Zadanie 16.2 (0-1)

Leu – Val – Val – Pro – Leu

Zadanie 16.3 (0-1)

A. zmiana ramki odczytu.

Zadanie 16.4 (0-1)

HHIAIA
HhIAIA
HhIAi
HHIAi

Zadanie 17.1 (0-1)

23° C
LUB
22−24° C

Co prawda w poleceniu użyto sformułowania "wartość" a nie "przedział wartości", stąd domyślną odpowiedzią wydaje mi się konkretna wartość temperatury, a nie jej zakres, jednak w analogicznym zadaniu z czerwca 2022 klucz CKE przewidywał uznanie również zakresu wartości jako optimum, i to pomimo precyzyjniejszego rzutowania punktu optimum na skali.

Zadanie 17.2 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
tak

Uzasadnienie:
Wzrost temperatury wody powyżej optimum termicznego (23° C) prowadzi do spadku przyspieszenia płaskogłówów ciemnogłowych, które jest kluczowe w prowadzonym przez te ryby sposobie zdobywania pokarmu. Płaskogłów atakuje ofiary z zaskoczenia kryjąc się w piasku. Zbyt niskie przyspieszenie ruchu może zmniejszyć skuteczność polowań, a tym samym narazić populację tej ryby na trudności w zdobyciu pokarmu i zmniejszenie jej liczebności.

Koncepcja negatywnego wpływu podwyższenia temperatury na wartość przyspieszenia płaskogłowców i ich możliwość ucieczki przed drapieżnikiem, pomimo że nie wydaje się być głównym nurtem autora zadania, moim zdaniem stanowi również poprawny kierunek uzasadnienia odpowiedzi.

Zadanie 17.3 (0-2)

Przykładowo (wystarczą dwie z wymienionych):

  • Umiejętność zmiany ubarwienia ciała - pozwala przybrać barwę otoczeni co ułatwia ukrycie się przed ofiarą i atak z zaskoczenia
  • Mocno spłaszczone grzbietobrzusznie ciało - ułatwia zagrzebanie się ryby w piasku, co ułatwia ukrycie się przed ofiarą i atak z zaskoczenia
  • Osadzenie oczu na czubku spłaszczonej głowy - pozwala na obserwacje otoczenia podczas ukrywania się w piasku i dobranie odpowiedniego momentu i kierunku ataku podczas polowania

Zadanie 18.1 (0-1)

Rozstrzygnięcie:
wytwarzanie form poduszkowatych wśród roślin wysokogórskich jest wynikiem konwergencji

Uzasadnienie:
Podobna cecha (forma poduszkowata) jest wytwarzana niezależnie jako odpowiedź ewolucyjna na specyficzne warunki środowiska wysokogórskiego u niespokrewnionych bezpośrednio ewolucyjnie gatunków roślin, należących do (ponad trzydziestu) różnych rodzin.

Zadanie 18.2 (0-1)

Przykładowo:

  • silne ruchy powietrza / silny wiatr
  • wysokie nasłonecznienie / intensywne promieniowanie UV
  • niska dostępność wody
  • niskie temperatury powietrza/otoczenia

Zadanie 18.3 (0-1)

Możliwość wytwarzania ziaren pyłku Możliwość wytwarzania owoców
osobniki żeńskie N T
osobniki obupłciowe T T

Zadanie 19.1 (0-1)

Uwalnianie osobników szpaka brazylijskiego pochodzących wyłącznie z lokalnych programów hodowlanych może prowadzić do utraty różnorodności genetycznej populacji tego gatunku, co zwiększa jej podatność na zmiany środowiska oraz ryzyko ujawniania się chorób genetycznych. Wprowadzanie dodatkowych osobników pochodzących z różnych ogrodów zoologicznych pozwala lepiej odtworzyć pulę genową pierwotnej populacji i ograniczyć skutki efektu wąskiego gardła.

Zadanie 19.2 (0-1)

Wpisanie szpaka balijskiego do załącznika I konwencji waszyngtońskiej (CITES) pozwala na ograniczenie wywożenia osobników tego gatunku z kraju pochodzenia, który to proceder przyczynił się do jego wymierania. Ma to na celu utrudnienie międzynarodowego handlu zagrożonym gatunkiem i utrzymanie jego lokalnej populacji.

 

Komentarze

Obrazek użytkownika Dawid Pawlos

9.1 - określenie "tkanka włóknista" nie stanowi prawidłowej nazwy żadnej z tkanek. Wypadałoby doprecyzować, czy chodzi o tkankę łączną właściwą czy chrzęstną (obie mają typy "włókniste")

18.2 - w odpowiedzi znajduje się błąd merytoryczny, który dyskwalifikuje ją już na wstępie - wraz z wysokością zmienia się jedynie ciśnienie parcjalne tlenu, stężenie (zawartość procentowa) pozostaje względnie stała. Obawiam się również, że nie jestem w stanie dobrać stosownego wyjaśnienia mechanizmu, w jakim forma poduszkowata miałaby być odpowiedzią na niskie ciśnienie parcjalne tlenu.

Obrazek użytkownika Uczen Uczen

Dzien dobry, czy w zadaniu z lizosomem mozna odwolac sie, ze jego enzymy hydrolityczne niszcza pecherzyk fagocytarny, wiec lek zostaje uwolniony z pecherzyka?

Obrazek użytkownika Maciej Kalisz

Wydaje mi się, że raczej nie, ponieważ nie wspomniał Pan o kluczowej roli enzymów w lizosomie, tj. rozkładanie kompleksu ADC, co uwalnia lek dzięki czemu może on wykazać swoje toksyczne działanie.

Obrazek użytkownika Jakub Masny

Dzień dobry. Czy w zadaniu 17.3 jako jedna z odpowiedzi mozna uznac „umiejetność chowania się w piasku ktora w polączeniu z obsadzeniem oczu na czubku glowy daje doskonałe dostosowanie do ataku z ukrycia”

Obrazek użytkownika Maciej Kalisz

Ja bym uznał :)

Obrazek użytkownika wiktoria653

Czy będzię uznane za poprawne w zadaniu z plastydami "otoczone są dwiema błonami"
i w zadaniu 18.2 po prostu niska temperatura?

Obrazek użytkownika Dawid Pawlos

2.2 - biorąc pod uwagę formułowanie kluczy odpowiedzi z poprzednich matur uważam, że taka odpowiedź powinna być uznana

18.2 - również uznałbym taką odpowiedź

Obrazek użytkownika Marcin2359

Czy napisanie w funkcji retryktazy „ciecie nici dna” a w ligazie „laczenie nici dna” to niewystarczajaca odpowiedz?

Obrazek użytkownika Dawid Pawlos

Niestety taka odpowiedź nie jest w mojej ocenie wystarczająca. Należało bowiem podać funkcje enzymów w otrzymywaniu zrekombinowanego plazmidu. Samo cięcie nici DNA nie wystarczy do wykonania zadania - poszatkowanie materiału genetycznego uniemożliwi wykonanie rekombinacji. Istotne jest tutaj, że cięcie wykonywane jest precyzyjnie w określonym miejscu - to jest cecha restryktaz, dla której są one wykorzystywane w omawianym procesie.
To samo dotyczy funkcji ligazy - nie chodzi tu o połączenie jakiegokolwiek DNA. Przykładowo ponowne połączenie przeciętego plazmidu, bez wprowadzenia obcego DNA nie stanowi funkcji enzymu w omawianym procesie.

Obrazek użytkownika mergalskaw

Czy będzie rozwiązanie do matury z chemii?

Obrazek użytkownika Dawid Pawlos

Niestety nie planuję przygotowania propozycji odpowiedzi z chemii. Dużo swobodniej czuję się w przygotowywaniu takowych z biologii.

Obrazek użytkownika Ria

Dzień chciałabym się zapytać jaka będzie odpowiedź w przypadku krzyżówki 15 zadania w starej formule matury 2025. Bardzo dziękuję ponieważ nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi

Strony