Biologia - Matura Maj 2011, Poziom rozszerzony (Formuła 2007)
Zadanie 1. (1 pkt)
Badano produkty suchej destylacji dwóch próbek materiału pochodzenia roślinnego. W próbce I stwierdzono obecność pary wodnej, siarkowodoru, amoniaku i dwutlenku węgla, a w próbce II tylko obecność pary wodnej i dwutlenku węgla.
Zaznacz nazwę grupy związków organicznych, które występowały w próbce I, a nie było ich w próbce II.
- Węglowodany
- Węglowodory
- Tłuszcze
- Białka
Zadanie 2. (1 pkt)
W organizmie człowieka większość komórek oddycha tlenowo. Jednak w niektórych komórkach, np. w erytrocytach, zachodzi oddychanie beztlenowe.
Uwzględniając budowę i funkcję erytrocytu, wyjaśnij, dlaczego nie zachodzi w nim oddychanie tlenowe.
Zadanie 3. (2 pkt)
Udział siateczki śródplazmatycznej gładkiej i szorstkiej w budowie komórki eukariotycznej zależy od rodzaju procesów metabolicznych zachodzących w komórce.
Zaznacz w tabeli literą G procesy zachodzące z udziałem siateczki śródplazmatycznej gładkiej i literą S procesy zachodzące z udziałem siateczki śródplazmatycznej szorstkiej.
Lp. | Procesy zachodzące w komórce | G/S |
---|---|---|
1. | Synteza testosteronu w komórkach jąder | |
2. | Gromadzenie jonów wapnia w komórkach mięśnia sercowego | |
3. | Synteza enzymów w komórkach trzustki | |
4. | Zobojętnianie trucizn w komórkach wątroby |
Zadanie 4. (1 pkt)
Jądro komórkowe zawiera jąderko, którego funkcją jest synteza rRNA i formowanie podjednostek tworzących rybosomy. Dojrzałe plemniki mają haploidalne jądro komórkowe, bez jąderka, z silnie skondensowaną chromatyną.
Uwzględniając funkcję plemników, wyjaśnij, dlaczego w ich jądrach komórkowych nie występują jąderka.
Zadanie 5. (2 pkt)
Na rysunkach przedstawiono dwa zestawy doświadczalne, które przygotowali uczniowie w celu zbadania zjawiska osmozy. Dwa lejki napełnili 50% roztworem glukozy i szczelnie zamknęli celofanem. Dwie zlewki wypełnili zimną wodą. Do drugiej zlewki dodali dwie łyżki mąki ziemniaczanej (skrobi) i zawartość intensywne wymieszali. W zlewkach umieścili lejki z roztworem glukozy, zaznaczając poziom cieczy w rurkach. Po kilku minutach zaobserwowali, że w obydwu zestawach doświadczalnych poziom roztworu glukozy w rurkach lejków podnosił się w podobnym tempie.
![Schemat doświadczenia](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-5.png?itok=KTnKHWO3)
a) | Sformułuj problem badawczy do przeprowadzonego doświadczenia. |
b) | Na podstawie wyniku doświadczenia wyjaśnij, dlaczego rośliny magazynują skrobię, a nie glukozę. |
Zadanie 6. (1 pkt)
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących metabolizmu. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli literę P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli stwierdzenie jest fałszywe.
P/F | ||
---|---|---|
1. | W procesach anabolicznych produkty reakcji są związkami bardziej złożonymi niż substraty. | |
2. | Energia uwalniana w procesach anabolicznych jest wykorzystywana do syntezy związków budulcowych. | |
3. | Katabolizm to reakcje syntezy związków złożonych z substancji prostych, wymagające dostarczenia energii. |
Zadanie 7. (2 pkt)
Aktywność enzymów może być hamowana przez cząsteczki zwane inhibitorami.
Na schemacie przedstawiono dwa rodzaje hamowania aktywności enzymów.
![Inhibicja enzymów](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-7.png?itok=lADjTXhl)
Na podstawie schematu opisz, na czym polega hamowanie:
kompetycyjne (A)
niekompetycyjne (B)
Zadanie 8. (2 pkt)
W peroksysomach znajdują się enzymy, które biorą udział w reakcjach utleniania związków
organicznych tlenem cząsteczkowym. Produktem wielu z tych reakcji jest szkodliwy dla
komórki, bardzo reaktywny nadtlenek wodoru (H2O2). Zabezpieczeniem przed H2O2 jest
obecność w peroksysomach enzymu katalazy, który rozkłada nadtlenek wodoru
na wodę i tlen cząsteczkowy.
Uczniowie postanowili sprawdzić, czy w tkankach roślinnych występuje enzym katalaza.
W tym celu w dwóch probówkach A i B umieścili równe objętości soku ze startego surowego
ziemniaka. Sok w probówce A zagotowali i ostudzili, a następnie do obydwu probówek
dodali taką samą ilość roztworu H2O2 (wody utlenionej).
a) | W której z probówek (A czy B) zajdzie reakcja rozkładu H2O2 i jakie zmiany będą widoczne w tej probówce? |
b) | Wyjaśnij, w jakim celu zagotowano sok w probówce A. |
Zadanie 9. (2 pkt)
Informacja do zadań 9. i 10.
W tabeli przedstawiono wyniki badania zależności aktywności kinazy pirogronianowej
(kluczowego enzymu w procesie glikolizy) od pH w komórkach mięśni szkieletowych oraz
ściany żołądka pewnego kręgowca.
Wartość pH | Aktywność kinazy pirogronianowej (j. umowne/g tkanki) | |
---|---|---|
w mięśniach szkieletowych | w tkankach ściany żołądka | |
6,0 | 67 | 41 |
6,5 | 159 | 121 |
7,0 | 168 | 135 |
7,5 | 153 | 111 |
8,0 | 126 | 86 |
Na podstawie danych z tabeli wykonaj w jednym układzie współrzędnych wykres liniowy dla każdej z tkanek przedstawiający zależność aktywności kinazy pirogronianowej od pH.
Zadanie 10. (1 pkt)
Informacja do zadań 9. i 10.
W tabeli przedstawiono wyniki badania zależności aktywności kinazy pirogronianowej
(kluczowego enzymu w procesie glikolizy) od pH w komórkach mięśni szkieletowych oraz
ściany żołądka pewnego kręgowca.
Wartość pH | Aktywność kinazy pirogronianowej (j. umowne/g tkanki) | |
---|---|---|
w mięśniach szkieletowych | w tkankach ściany żołądka | |
6,0 | 67 | 41 |
6,5 | 159 | 121 |
7,0 | 168 | 135 |
7,5 | 153 | 111 |
8,0 | 126 | 86 |
Na podstawie powyższych danych sformułuj wniosek dotyczący aktywności kinazy pirogronianowej w zależności od rodzaju tkanki i wartości pH.
Zadanie 11. (2 pkt)
Na uproszczonym schemacie przedstawiono struktury A i B występujące w komórce roślinnej oraz procesy zachodzące w tych strukturach.
![Metabolizm roślin - schemat](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-11.png?itok=B5P0bZOp)
Podaj nazwy tych struktur oraz nazwy procesów, które w nich zachodzą.
A. Struktura Proces
B. Struktura Proces
Zadanie 12. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono cykl rozwojowy taśmy morskiej należącej do zielenic. W cyklu tym występuje diploidalny sporofit oraz haploidalny gametofit, które mają podobną budowę morfologiczną.
![Cykl rozwojowy taśmy morskiej](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-12.png?itok=uaxGVgx3)
a) | Na podstawie powyższych informacji zapisz litery, którymi na schemacie oznaczono: |
Zarodniki
Gamety
b) | Wpisz na schemacie literę R w miejscu, gdzie zachodzi mejoza. |
Zadanie 13. (2 pkt)
Informacja do zadań 13. i 14.
Na rysunkach poniżej przedstawiono przedstawicieli różnych grup systematycznych
stawonogów.
Uwaga: nie zachowano proporcji wielkości stawonogów.
![Przedstawiciele stawonogów](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-13_14.png?itok=dtqTf2Tt)
Przyporządkuj poszczególne stawonogi do wymienionych grup, wpisując poniżej ich oznaczenia literowe.
Owady
Pajęczaki
Zadanie 14. (2 pkt)
Informacja do zadań 13. i 14.
Na rysunkach poniżej przedstawiono przedstawicieli różnych grup systematycznych
stawonogów.
Uwaga: nie zachowano proporcji wielkości stawonogów.
![Przedstawiciele stawonogów](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-13_14.png?itok=dtqTf2Tt)
Wymień dwie cechy budowy morfologicznej, które są wspólne dla wszystkich stawonogów.
Zadanie 15. (1 pkt)
Tlenek węgla(II) – czad jest gazem śmiertelnie trującym dla człowieka, natomiast owady mogą prawidłowo funkcjonować także wówczas, gdy w otaczającym je powietrzu znajduje się aż 50% czadu, o ile zawiera ono odpowiednią ilość tlenu.
Wyjaśnij, dlaczego czad nie jest gazem trującym dla owadów.
Zadanie 16. (1 pkt)
Przeprowadzono doświadczenia na karasiach i stwierdzono, że obniżenie temperatury wody z 25oC do 15oC spowodowało zmniejszenie ilości pokarmu pobieranego przez te ryby o połowę.
Wyjaśnij, dlaczego wraz z obniżeniem temperatury wody nastąpił spadek ilości pokarmu pobieranego przez karasie.
Zadanie 17. (1 pkt)
Na wykresie przedstawiono wyniki badań zużycia tlenu przez papużkę falistą w zależności od prędkości lotu.
![Wykres zużycia tlenu w zależności od prędkości lotu](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-17.png?itok=vFyymV6e)
Podaj optymalną, pod względem kosztów energetycznych, prędkość lotu badanego ptaka. Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie 18. (2 pkt)
Płuca ssaków mają budowę pęcherzykowatą, a płuca ptaków charakteryzują się budową kapilarną (rurkowatą). Ponadto w układzie oddechowym ptaków występują worki powietrzne.
Wyjaśnij, w jaki sposób są wentylowane płuca tych zwierząt.
Ptaki
Ssaki
Zadanie 19. (2 pkt)
W funkcjonowaniu układu krwionośnego ważną rolę odgrywają wątroba i śledziona.
Zaznacz poniżej funkcje śledziony.
- Magazynowanie krwi i uwalnianie jej w momentach większego zapotrzebowania.
- Wytwarzanie hormonu przyspieszającego produkcję czerwonych krwinek.
- Synteza cholesterolu.
- Namnażanie limfocytów.
- Wytwarzanie fibrynogenu osocza krwi.
Zadanie 20. (1 pkt)
Proces krzepnięcia krwi składa się z wielu etapów prowadzących do wytworzenia skrzepu. Głównym składnikiem skrzepu są włókna nierozpuszczalnego białka fibryny powstające z rozpuszczonego w osoczu fibrynogenu. Innymi składnikami osocza, biorącymi udział w procesach krzepnięcia krwi, są protrombina oraz jony wapnia.
![Kaskada krzepnięcia - schemat](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-20.png?itok=FuxHkttI)
Na podstawie schematu wyjaśnij, w jaki sposób na proces krzepnięcia krwi wpływa zbyt niski poziom wapnia w organizmie.
Zadanie 21. (1 pkt)
Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących odporności organizmu człowieka. Wpisz w odpowiednie miejsca tabeli literę P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, lub literę F, jeśli stwierdzenie jest fałszywe.
P/F | ||
---|---|---|
1. | Mechanizmy obronne uruchamiane są w zetknięciu organizmu z antygenami. | |
2. | Odporność komórkowa organizmu polega na reakcji antygenu z limfocytami T. | |
3. | Odporność swoista organizmu ma charakter wrodzony. |
Zadanie 22. (2 pkt)
Znajomość mechanizmów obronnych organizmu pozwala na ich wykorzystywanie do wzmocnienia jego odporności, np. przez stosowanie szczepień ochronnych. W niektórych sytuacjach zachodzi jednak konieczność osłabienia układu immunologicznego organizmu.
Podaj przykład sytuacji, w której istnieje konieczność osłabienia układu odpornościowego człowieka, oraz powód takiego postępowania.
Zadanie 23. (1 pkt)
Na schematach I i II przedstawiono reakcję rośliny na działanie bodźca fotoperiodycznego. Jest to roślina dnia krótkiego, którą hodowano w warunkach dnia długiego, co powodowało, że roślina nie kwitła. W celu określenia miejsca percepcji bodźca fotoperiodycznego przeprowadzono doświadczenie, w którym okresowo zasłaniano liście (schemat I) lub wierzchołek pędu (schemat II) tej rośliny. Przebieg i wyniki doświadczenia zilustrowano na poniższych schematach.
![Fotoperiodyzm - doświadczenie](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-23.png?itok=YU6YLerD)
Na podstawie wyników doświadczenia ustal, czy miejscem percepcji bodźca fotoperiodycznego są liście, czy wierzchołek pędu rośliny. Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie 24. (1 pkt)
Zaznacz zdanie, które zawiera poprawną informację dotyczącą grzybów.
- Ciało grzybów, zwane grzybnią, składa się z rozgałęzionych strzępek otoczonych sztywną, zbudowaną głównie z ligniny ścianą komórkową.
- W cyklu rozwojowym workowców i podstawczaków występuje faza jąder sprzężonych (dikariofaza), krótsza u workowców, dłuższa u podstawczaków.
- Wszystkie grzyby to organizmy heterotroficzne (saprobionty, pasożyty, symbionty), które jako materiał zapasowy gromadzą głównie glikogen i skrobię.
- Grzyby rozmnażają się wegetatywnie przez zarodniki, pływki, fragmentację grzybni i bulwki przybyszowe.
Zadanie 25. (1 pkt)
Zaznacz zdania, które poprawnie opisują proces replikacji cząsteczki DNA.
- Podczas replikacji DNA dwuniciowa helisa rozplata się i każda pojedyncza nić służy jako matryca do syntezy komplementarnej nici potomnej.
- Syntezę nowych nici DNA przeprowadza enzym polimeraza DNA, którego cząsteczki są wbudowywane w powstającą nić DNA.
- Kierunek syntezy obydwu potomnych nici DNA (nici prowadzącej i nici opóźnionej) jest zgodny z kierunkiem przesuwania się widełek replikacyjnych i synteza odbywa się w sposób ciągły.
- Replikacja DNA ma charakter semikonserwatywny, ponieważ w skład każdej potomnej cząsteczki DNA wchodzi jedna oryginalna nić macierzysta i jedna nowo zsyntetyzowana.
Zadanie 26. (2 pkt)
Na chromosomie Y w rejonie określanym jako AZFc jest zlokalizowany gen, którego mutacja objawia się oligospermią, czyli produkcją niewielkiej liczby plemników.
Podaj prawdopodobieństwo wystąpienia oligospermii u chłopca, którego ojciec posiada zmutowany allel tego genu. Odpowiedź uzasadnij.
Prawdopodobieństwo (w %)
Uzasadnienie
Zadanie 27. (3 pkt)
Rodzice mają dwójkę potomstwa i spodziewają się kolejnego dziecka. Badania wykazały, że matka ma grupę krwi B, ojciec – grupę krwi A, starsze dziecko również grupę krwi A, a młodsze – ma grupę krwi 0.
a) | Zapisz genotypy obojga rodziców, stosując dla oznaczenia alleli grup krwi symbole IA, IB, i. |
Genotyp matki
Genotyp ojca
b) | Zapisz krzyżówkę ilustrującą dziedziczenie grup krwi w tej rodzinie i określ, jakie jest prawdopodobieństwo, że kolejne dziecko będzie miało grupę krwi B. |
![Krzyżówka](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-27.png?itok=Ouu30Z-s)
Prawdopodobieństwo
Zadanie 28. (2 pkt)
Terapię genową można stosować jako metodę leczenia chorych na nowotwory. W zwalczaniu czerniaka próbuje się wykorzystać następującą metodę: przygotowuje się genetycznie zmienione komórki nowotworu pacjenta, a następnie wprowadza się je do jego organizmu.
a) | Wyjaśnij, dlaczego opisaną metodę można nazwać „szczepionką przeciwnowotworową”. |
b) | Określ, czy taka „szczepionka przeciwnowotworowa” przygotowana dla konkretnego pacjenta będzie skuteczna w terapii innego pacjenta. Odpowiedź uzasadnij. |
Zadanie 29. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono proces zróżnicowanego składania genów.
![Alternatywny splicing - schemat](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-29.png?itok=u9B1GtoN)
a) | Na podstawie schematu wyjaśnij, w jaki sposób z informacji genetycznej jednego genu mogą powstać różne białka. |
b) | Wyjaśnij, na czym polega obróbka potranskrypcyjna. |
Zadanie 30. (2 pkt)
Poniższe opisy dotyczą różnych rodzajów zmienności.
- Prowadzi do powstania nowych alleli genów, które nie występowały w układzie rodzicielskim, a także może prowadzić do powstania zmian w strukturze lub ilości chromosomów.
- Warunki zewnętrzne (temperatura, światło, czy rodzaj pokarmu) mogą modyfikować efekty genów, przez co mogą wpływać decydująco na właściwości fenotypowe organizmu.
- W wyniku segregacji chromosomów w mejozie lub losowego łączenia się gamet powstają nowe kombinacje genów, co warunkuje różnorodność fenotypową potomstwa.
a) | Obok poniższych nazw rodzajów zmienności wpisz litery (A, B, C), którymi oznaczono ich opisy. |
- fluktuacyjna
- rekombinacyjna
- mutacyjna
b) | Podaj, która z wymienionych zmienności nie ma znaczenia ewolucyjnego. |
Znaczenia ewolucyjnego nie ma zmienność
Zadanie 31. (2 pkt)
Rekin i delfin charakteryzują się podobnym kształtem ciała, mimo że należą do różnych grup systematycznych.
Podaj nazwę procesu ewolucyjnego, którego skutkiem jest przedstawione podobieństwo, i wyjaśnij, jaka jest przyczyna tego procesu.
Zadanie 32. (1 pkt)
Opanowanie środowiska lądowego przez rośliny odbywało się w procesie ewolucji stopniowo i było wynikiem ich przystosowań w budowie morfologicznej i anatomicznej.
Do każdego czynnika środowiska lądowego dobierz jedno odpowiednie przystosowanie w budowie roślin.
Czynniki środowiska lądowego
- Mniejsza dostępność wody.
- Mniejsza gęstość powietrza niż wody.
Przystosowania w budowie roślin
- Tkanki wzmacniające – kolenchyma oraz sklerenchyma.
- Skórka z aparatami szparkowymi.
- Łyko przewodzące produkty asymilacji.
- Duża powierzchnia asymilacyjna liści.
Zadanie 33. (2 pkt)
Pingwiny magellańskie (Spheniscus magellanicus) poruszają się zarówno w wodzie, jak i na lądzie. Badano populację tego gatunku zamieszkującą obszar w pobliżu niewielkiego półwyspu. W punkcie X znajdowało się miejsce gniazdowania, a w zatoce w pobliżu punktu Y miejsce największej obfitości pokarmu. Okazało się, że pingwiny znacznie częściej wybierają drogę wodną, pomimo że mają do pokonania znacznie większy dystans i pływanie wymaga większego nakładu energii.
![Migracje pingwinów - mapa](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-33.png?itok=gUinTIzx)
Dlaczego pingwiny częściej wybierają drogę morską niż lądową? Podaj dwie przyczyny takiego zachowania.
Zadanie 34. (2 pkt)
Niszę ekologiczną gatunku określają dwie grupy czynników: biotyczne i abiotyczne. Czynniki ograniczające zawężają niszę ekologiczną gatunku. Kiedy eksperymentalnie uprawiano oddzielnie dwa gatunki przytulii – hercyńską i szorstkoowockową na glebie kwaśnej i zasadowej, każdy z nich dobrze rósł na obu typach gleb. Wysianie ich na wspólnym stanowisku spowodowało, że na glebie kwaśnej przytulia hercyńska wypierała szorstkoowockową, natomiast na glebie zasadowej szorstkoowockowa eliminowała hercyńską.
a) | Na podstawie tekstu podaj czynnik ograniczający, który spowodował zawężenie nisz ekologicznych dwóch gatunków przytulii uprawianych na wspólnym stanowisku. |
b) | Podaj, jaki zakres tolerancji ekologicznej (wąski czy szeroki) reprezentują oba gatunki przytulii w stosunku do odczynu gleby. Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem. |
Zadanie 35. (1 pkt)
Wróble i bociany są ptakami siedlisk rolniczych. Wróbel jest głównie ziarnojadem, natomiast pokarmem bociana są drobne kręgowce i owady. Jedną z przyczyn spadku liczebności wróbla może być spadek dostępności miejsc lęgowych. Wróble czasem zakładają swoje gniazda w dolnych partiach dużych gniazd bociana białego.
Podaj nazwę przedstawionej zależności międzygatunkowej
Zadanie 36. (2 pkt)
Na poniższym schemacie przedstawiono zmiany liczebności ptaków w Europie w latach 1980–2002.
![Wykres liczebności ptaków](https://biologhelp.pl/sites/default/files/styles/large/public/maturalne/2011-05-pr-36.png?itok=LJR5cTtI)
a) | Określ tendencję zmian liczebności ptaków siedlisk rolniczych. |
b) | Podaj przykład działalności człowieka, która wpływa na zmianę liczebności ptaków siedlisk rolniczych. |
Zadanie 37. (2 pkt)
Jedną z podstawowych metod stosowanych obecnie w badaniach molekularnych i inżynierii genetycznej jest PCR (łańcuchowa reakcja polimerazy). Jest to reakcja umożliwiająca powielenie (amplifikację) w krótkim czasie fragmentu genomowego DNA w miliardach kopii. Metoda ta pozwala na analizę bardzo małych, wręcz śladowych ilości DNA.
Podaj dwa przykłady praktycznego zastosowania PCR.